Byggahus.se

Regulator som läcker

311 läst  3 svar

1. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Har en kolsyreregulator som funkat bra tills nyligen, när det blir "stopp" i flödet så slår den i bott och släpper trycket, antar att det är nån säkerhetsfunktion

Se film
    Logga in för att se filmer.

Nåt som går att laga?
    Bild
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190612_101416.jpg

2. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Ingen som vet nåt om det här?
    Bara att byta eller går det att laga?

3. PNO
    Medlem · Nivå 13
    Rent allmänt (och något förenklat) om tryckregulatorer så består dom av en kolv som öppnar eller stryper flödet av gas så att det utgående trycket blir rätt. Kolven i sin tur regleras av en annan kolv som styrs av det utgående trycket och arbetar mot en fjäder. Fjäderns förspänning och styrkolvens area är det som bestämmer det utgående trycket.

Fjäderns förspänning regleras med det stora vredet.

Så länge det finns ett flöde så behöver reglerkolven aldrig täta i sitt säte - den ska ju bara justera trycket så det blir rätt beroende på flödet. Men om flödet upphör så måste reglerkolven täta - och det fort och tätt, för det är ju ganska högt tryck på ingående sidan.

Det jag tror har hänt med din regulator är att reglerkolven inte tätar som den ska i sätet vid noll flöde. Det skulle kunna förklara varför den fungerar som den ska med flöde på (för det gör den väl?). I bästa fall sitter det bara något skräp där som går att få bort. Annars kanske den behöver packas om.

Andra tänkbara fel är att du har något internt läckage i regulatorn. Det jag beskrivit som kolvar här ovan är i vissa regulatorer istället membran, och de håller inte hur länge som helst. Dessutom är de lätta att ha sönder om man pillar för mycket med vredet för tryckinställning.

4. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Ok ja jag upplever att den funkar när den flödar.

Är det nåt att prova renovera eller är det bara att köpa nytt?