Byggahus.se

Regnvatten-uppsamling, nedgrävd IBC-tank

1. M
    Medlem Nivå 1
    A. Kan det vara en bra idé att gräva ner IBC-tankar för att använda som regnvattenuppsamlare?
    B. Någon som gjort det och har erfarenhet, bra som dålig?
    C. Hur har ni kopplat ihop dem? Eller har ni någon käck lösning?
    D. Och hur har ni fått ner vattnet i tanken?
    Jag har hittat exempelvis denna lösningen, som kanske skulle vara något.
    E. Har ni även tips på någon typ av pump för att få iväg vattnet en längre bit då trädgårdsland och växthus ligger 40m respektive 15 meter ifrån tilltänkta platsen?

Redigerat 17 maj 23:39
  2. P
    Medlem Nivå 6
    Hej, jag har ställt två IBC tankar under altanen för regnvatten som jag delvis grävde ner för att hålla kalla, minska påväxt. Det jag inte tänkte på var att de är inte är konstruerade för att ta tryck utifrån dvs de kollapsade delvis av trycket av massorna från utsidan när de inte var vattenfyllda.
    /Pär

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 6
    Jag har själv funderat på att gräva ner en IBC-tank för att samla regnvatten.
    Det finns ju metallburar till de där tankarna. Om man har en sådan bur, och klär in den med brädor utvändigt, skulle den då hålla emot marktrycket?

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 1

Vi tänker använda oss av gallerburen men även sätta tryckimpregnerat utanför. Lite hängsle och livrem då vi inte har så stort tryck (bara på två sidor). Kan posta en bild när vi är klara i veckan om du vill.

5. G
    Medlem Nivå 6
    Hur gick det? Gick det bra att gräva ner tanken?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har inte satt i kopplingarna i botten ännu men tror nog att vi kommer att införskaffa en liten pump oavsett därför att vi har Växter på högre nivå än där de är placerade som behöver vattnas.