Jag har precis satt igång att bygga om köket i ett nyinköpt hus byggt 1932. Köket ligger på entréplanet med källare under och övervåning ovanför. När jag nu rev ut den gamla golvbeläggningen i köket (klinker på golvgips) hittar jag ett lager tjock golvplank som ligger på grova reglar cc 60. Mellanrummet mellan reglarna (och under reglarna) är fyllt med gammalt spån och sedan kommer ett gjutet betongbjälklag (källartaket) ca 10 cm under reglarnas underkant.
Jag vill gärna ha vattenburen golvvärme i köket, och sedan stora klinkerplattor (30 x 60 cm). Rörmokaren säger att det finns två alternativ:
- Riv bort golvplankorna, fyll på med nya reglar mellan de gamla för att uppnå cc30, och sedan lägg golvvärme i spånskivor ovanpå. Om befintliga golvreglar inte är helt raka, måste kanske några bytas ut?
- Riv bort både golvplankor och reglar, bygg upp från betongbjälklaget med frigolit, och gjut sedan en platta på några cm som golvvärmeslingorna kan läggas på och bli ingjutna.
Min rörmokare lutar åt alternativ 1, medan mina byggare tycker att alternativ 2 är smidigare.
Jag mottar gärna spontana kommentarer på ovanstående.
Fyller förresten spånet i golvet någon funktion? Källaren under hade jag tänkt mig ha nästan rumstempererad. Givet att jag fortsätter med en träkonstruktion i golvet, borde jag fortsätta med spån eller borde jag ersätta med mineralull?
Tacksam för kommentarer