Jag har en K 200 L från Systemair som sitter i min frånluftsventilation. Den har aldrig varit igång och nu tänker jag mig att det är dags att koppla in den. Fungerar en sån här transformator till att reglera hastigheten på den här fläkten. https://soliduct.se/tyristor-vrs-1-0u.htm

Tack på förhand.

Systemair K 200 L frånluftsventilator oanvänd, monterad i ventilationsrör med dataetikett synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, Jag kör med VRS från samma butik i ett år nu utan problem, en för tilluft o en för frånluft

Ser ut som något saknas i boxen till vänster?

Tyristorstyrning ger steglöst varvtal men kan ge brum från fläkten, Finns fläktransformatorer med t.ex. 5 lägen som alternativ.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är ingen transformator du länkar till utan en dimmer. Som sagt, motorn trivs bäst med att styras av olika spänningar från en transformator.

Mikael_L
I imported_peter skrev:
Tack för alla svar, det som saknas i dosan hänger precis utanför bild... då skulle en sån här fungera va?
[länk]
Japp.
Både tyristorstyrningen och 5-stegstrafon fungerar, men det finns som sagt en risk för lite mer (miss)ljud från fläktmotorn med tyristorstyrning.

Men 5-stegstrafo kan dock problemet bli att man inte hittar rätt läge på varvtal, brukar kunna vara att lägsta är lite för högt ifall man har behov av att komma ner riktigt lågt. Men det är mycket sällan ett problem, och när det händer brukar det egentligen vara mest att man valt för stor fläkt, och sen försöker få ner flödet mycket, istället för att det var en korrekt dimensionerad fläkt (+kanal) från början.

Stort tack för hjälpen Mikael_L!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.