Byggahus.se

Reglerbart HF don till T8 rör 36w

1. m.bjurmark
    Medlem Nivå 1
    Har sökt och sökt efter amratur eller ett HF don för 1st T8 rör 36w.
    Märklikt nog finns hur många modeller av HF dimmrar med styrspänning 1-10v.
    Bygger nämligen ett badrum i källaren. På ena sidan av duchväggen som är i kaklad lux element skiva har vi en tre stegs trappa upp till ett fuskfönster. Ca 40cm bakom fönstret upp på sidan har jag ett dagsljusrör. Allt är draget och förberett för att dimmra från dörröppningen till badrummet. Men var finner jag rätt HF don?
    Tacksam för er hjälp och bollande...
    Vill inte ha tryckknappar för digital styrning då det redan är Eljo trend dimrar på den övriga halogenbelysningen....:)

2. m.bjurmark
    Medlem Nivå 1
    Menar naturligt vis att jag sökt effter Reglerbart HF don med styrspänning 1-10 v. Typ från Philips, Siemens, Helvars och Osram...

3. B
    Medlem Nivå 5
  4. m.bjurmark
    Medlem Nivå 1
    det blev fel skrivet här

Redigerat 12 aug 2009 21:39
  5. m.bjurmark
    Medlem Nivå 1
    Ja förstår! Så det menas att man digitalt kan styra deras don med vanlig nätspänning via en vanlig fjäder switch som blir till DSI signal styrning i donet...
    Har jag förstått detta rätt?

Men det måste logiskt sett bli att man vid tryck för upp ljuset från 1% till 100%
    för att sedan få ner det?

Vet du mer om deras DSI teknik i dessa don..

Tack!

Redigerat 12 aug 2009 21:52
  6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
  7. spinout
    Medlem Nivå 7
    Om du har T8 rör, varför vill du tvunget ha HF-don? Det går ju att dimmra vanliga armaturer med reaktor med rätt utrustning.

8. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Var det tyristordimmer man kunde använda till vanliga armaturer med reaktor? Eller vad ska det vara för grejer?

//Patrik

9. m.bjurmark
    Medlem Nivå 1
    HF don drar mindre under långt påslag, Flickrar betydligt mindre tack vare HF (högfrikvens) och finns i utföranden som tillåter den typ av dimmer ja gärna vill använda.

Det vill säga helst + - styrning 1-10v.
    Vid påslag har jag då vald ljusstyrka.

Dessa dimrar ligger i bra prisklass, Elijo runt 450:-

Tack för förslag vad gäller Osram som har Dim HF donet jag söker... Men måste hitta någon som kan ta hem det.

Digital Dim HF donet med swich knapplösningen som omvandlar vanig nät ström i digital styrpuls verkar kul. Helt klart något attt ta med sig i andra projekt.

PS, Nu har Osram lågenergi lampor som går att dimmra. Frågan vilken typ av dimmer..? Utväclklingen går framåt!