Cirkulationspump och mätare på väggen i ett värmesystem. Kablar och rör synliga. Installationsvy av VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump märkt Grundfos, röd, kopplad till rörsystem, teknisk information synlig, bild tagen diagonalt.
Skapa konto
Mässingsventil med vitt handtag, röranslutningar, väggmonterad, åldrad utseende, text "FEDCBA", industriell känsla.
Skapa konto
Termostat med inställningsratt, rörledning och sensorledning mot en vit vägg.
Skapa konto
Hej!
Jag har vattenburen värme i huset. Golvslingor på nedre plan och radiatorer på övre plan. Problemet är att det är för kallt uppe, trots att elementen är på max. Jag har en shunt som reglerar skillnaden mellan radiatorerna och golvvärmen, men jag har ingen aning hur den funkar. Den tidigare ägaren varnade mig för att försöka reglera själv, för det hade han gjort och det hade slutat med att han behövde ringa rörmokaren…

Jag hoppas ändå på att få lite hjälp från detta kloka forum. Hur kan jag öka värmen i radiatorerna utan att påverka golvvärmen? Bifogar bilder på shunten, och hur den är inställd.

Har du luftat radiatorerna? Kontrollera termostaterna så de inte fastnat i stängt läge. Enrör eller tvårörssystem?
Går cirkpumpen?

• Gilla
rqu
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Har du luftat radiatorerna? Kontrollera termostaterna så de inte fastnat i stängt läge. Enrör eller tvårörssystem?
Går cirkpumpen?
Jadå, radiatorerna går som de ska, de ger värme. Men det är felinställt vid shunten, för medan värmen där nere är lagom är det konsekvent lite för kallt där uppe.

Genom att vrida ner termostaten till golvvärmen så minskas temperaturen i golvvärmeslingan.

Med shuntvredet så ställer du temperaturskillnad mellan framledning och retur på golvvärmeslingan. Det bör ligga på ca 7°.

Kan det vara så att pumpen inte orkar med?
Alternativt att godset i shunten gjort sitt och inte leder rätt. Den ser ut att ha några år på nacken.

Demmpa Demmpa skrev:
Genom att vrida ner termostaten till golvvärmen så minskas temperaturen i golvvärmeslingan.

Med shuntvredet så ställer du temperaturskillnad mellan framledning och retur på golvvärmeslingan. Det bör ligga på ca 7°.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Golvvärmens termostater är ju på ett helt annat ställe i huset.

S Småbrukaren skrev:
Kan det vara så att pumpen inte orkar med?
Alternativt att godset i shunten gjort sitt och inte leder rätt. Den ser ut att ha några år på nacken.
Ingen aning. Jag vet som sagt inte alls hur detta funkar. Har koll på regleringen av golvvärmen, men hur denna del funkar, som reglerar förhållandet mellan golvvärmen och radiatorerna, det vet jag inte. Vad gör de olika vreden på bilderna?

K Kegel skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Golvvärmens termostater är ju på ett helt annat ställe i huset.
På första och sista bilden visas (max)termostaten, den reglerar hur mycket varmt vatten som ska släppas på till golvvärmen.

Demmpa Demmpa skrev:
På första och sista bilden visas (max)termostaten, den reglerar hur mycket varmt vatten som ska släppas på till golvvärmen.
Om jag förstått saken rätt skulle jag alltså helt enkelt behöva höja värmen ett snäpp vid värmepumpen för att få upp värmen till radiatorerna, och sen sänka dra ner termostaterna till golvvärmen, så det inte blir för varmt där?

För det känns ju som att det borde funka så att det blir lagom värme både uppe och nere samtidigt…

• Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
Börja med att sänka golvvärmen lite, låt vara ett dygn, eventuellt höja förskjutningen på kurvan, vänta ett dygn, eventuellt justera golvvärmen igen etc.

K Kegel skrev:
Ingen aning. Jag vet som sagt inte alls hur detta funkar. Har koll på regleringen av golvvärmen, men hur denna del funkar, som reglerar förhållandet mellan golvvärmen och radiatorerna, det vet jag inte. Vad gör de olika vreden på bilderna?
Andra bilden visar din cirkulationspump. Den bör ha tre växlar och en liten svart "ratt". Jag kör min på 1:an i normalfall eller 2:an om alla radiatorerna på övervåningen ska få ordentligt med varmt vatten.
Förutsatt att eluttaget pumpen sitter i har ström och pumpen fungerar så ska den dra runt vattnet i ledningarna. Min tanke var att vattnet står still på nedervåningen och händer kvar i radiatorerna men kyls ner om ingen tillräcklig cirkulations finns.

S Småbrukaren skrev:
Andra bilden visar din cirkulationspump. Den bör ha tre växlar och en liten svart "ratt". Jag kör min på 1:an i normalfall eller 2:an om alla radiatorerna på övervåningen ska få ordentligt med varmt vatten.
Förutsatt att eluttaget pumpen sitter i har ström och pumpen fungerar så ska den dra runt vattnet i ledningarna. Min tanke var att vattnet står still på nedervåningen och händer kvar i radiatorerna men kyls ner om ingen tillräcklig cirkulations finns.
Tack, då förstår jag lite mer. Men värmen funkar både uppe och nere, det är bara kallare uppe där radiatorerna är jämfört med nere där vi har golvvärme. jag har inte sett att cirkulationspumpen har någon ratt med siffror, men jag ska kolla närmare!

S Småbrukaren skrev:
Hittade ratten! Siffrorna var knappt synliga, så jag hade missat det. Den står på 3:an, så högre går ju inte. Är det kanske felkalibrerat alltihop då?

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Cirkulationspumpen på bilderna är BARA för golvvärmen.
Det måste finnas en cirkulationspump till, den lär sitta i/vid pannan.

• Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Har du rumsgivare eller utegivare på slingan? Kanske en sådan som pajat eller en termostat som fastnat i läge. Luft i systemet kan också bidra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.