image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är ny husägare och har en fundering. Har försökt att reglera temperaturen på frysen utan resultat. Jag har följt instruktionerna i instruktionsboken och varje gång jag försöker ställa in den på arton minusgrader fastnar den ändå på tjugofyra minusgrader. Har använt knappen längst upp till höger för att ställa in temperaturen. När jag tryckt in den på artonminusgrader blinkar den ett par gånger för att sedermera visa tjugofyra minusgrader. I övrigt går den som en klocka. Vad gör jag för fel?

A
den visar aktuell temperatur
ställ den på -18C som du gjort och vänta ett dygn så går den säkert upp i temp och visar -18C

Har redan provat detta ett flertal gånger sedan vi flyttade in utan resultat. Har även provat att stänga av den, men den envisas till att hålla sig till minus tjugofyra grader.

A
Vad är det för frys är det en Gorenje?
När du ändrar tempen, får du alltid ändra till 18C eller vad står den på när den börjar blinka?

Har du provat att bryta strömmen?

Redigerat av moderator:
Det står 18c när den börjar blinka (dvs när jag börjar trycks på knappen högst up till höger) men när den slutar blinka fastnar den på 24c. Jo, har testat att bryta strömmen, men problemet kvarstår.

Det är en Whirlpool för övrigt.

Jan Lahti skrev:
Det är en Whirlpool för övrigt.
Är du säker på att du inte råkat sätta den i infrysningsläge?

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Är du säker på att du inte råkat sätta den i infrysningsläge?
Hur vet jag om den är satt i infrysningsläge?

Jan Lahti skrev:
Hur vet jag om den är satt i infrysningsläge?
Brukar finnas en tryckknapp vi reglagen. Den kan ju ha fastnat i fel läge. Kolla bruksanvisningen hur det ser ut på just ditt skåp.

C
HasseTeknik skrev:
Brukar finnas en tryckknapp vi reglagen. Den kan ju ha fastnat i fel läge. Kolla bruksanvisningen hur det ser ut på just ditt skåp.
Brukar inte infrysningsläget "släppa" av sig själv ett tag efter att man tryckt på infrysningsknappen? Så är det iallafall på min frys.

A
knappen under tempjusteringen är infrysningsknapp
lyser säkert om man provar
Däremot så går under infrysning kompressorn oreglerat kontinuerligt och det borde bli närmre -30C i frysen efter ett tag.
går kompressorn hela tiden?

dessa panelkort till whirlpool går gärna sönder med olika fel symptomer.
det är ju möjligt att det är dags att byta kort. brukar kosta runt en tusing

electroluxaren skrev:
knappen under tempjusteringen är infrysningsknapp
lyser säkert om man provar
Däremot så går under infrysning kompressorn oreglerat kontinuerligt och det borde bli närmre -30C i frysen efter ett tag.
går kompressorn hela tiden?

dessa panelkort till whirlpool går gärna sönder med olika fel symptomer.
det är ju möjligt att det är dags att byta kort. brukar kosta runt en tusing
Den är inte satt i infrysningsläge. Testade att trycka in infrysningsknappen och då började lampan att lysa. Ja, kompressorn verkar gå hela tiden.

A
Om kompressorn går hela tiden är något slut
Mät med en frystermometer om det stämmer med 24
Annars har du två fel
Kretskort
Kompressor

Termometern jag satt in i frysen står på tjugofem minusgrader. Går detta att laga själv eller ska jag ringa på service?

A
då stämmer ju temperaturen tillräckligt bra.
kretskort är lätt att byta själv, två skruvar underifrån.

när det gäller kylsystemet bör man nog ha lite adekvata resurser.

man bör verifiera att det inte är någon köldmedels läcka först

själva kompressorbytet går nog på minst 3.500.- beroende på kompressor och utövare.

oftast är det inte ekonomiskt försvarbart, men då du har en motsvarande kyl kan det vara vits att göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.