Regler&standard för dragning av värmerör

4k läst  7 svar

1. O
    Medlem Nivå 2
    Finns det regler för dragning av värmerör till radiatorer. Det gäller dragning vid renovering längs vägg vid golv. 2 rör system. Framledning överst returledning underst.

1. Hur högt över golvet skall rören dras?
    2. Avst c-c mellan rören?

2. J
    Medlem Nivå 5
    1. Står dig fritt
    2. Normalt är 40 cc för dim under 22, 60 cc för 22 och uppåt.

3. O
    Medlem Nivå 2
    Tack! Kort och exakt svar!
    Hur högt över golvet brukar man dra understa röret?Jag skulle uppskatta om folk som ser detta helt enkelt rapporterar vad ni har hemma.

4. O
    Medlem Nivå 2
    Nu skall det borras hål för rören i betongväggarna. Vill gärna veta rätt höjd då...

Det skulle vara VÄLDIGT BRA om några kunde vara snäll och kolla/mäta och SVARA SNABBT på detta.

5. O
    Medlem Nivå 2
    Nu har 150 personer läst denna fråga. Men jag har inte fått något svar. Det är lite deprimerande. En undran i all vänlighet: Är detta så ovanligt/svårt att ingen kan? Eller måste jag vänta ett tag till på svar? Jag vet inte, men väntar och ser...

Jag undrar om det finns någon som vet om det finns praxis hur man brukar placera rören. Avst från nedre rör till golv resp vägg är det som är intressant.

6. J
    Medlem Nivå 5
    Finns ingen praxis men så lågt som möjlig för att underlätta inkopplingen av radiatorerna.

7. S
    Medlem Nivå 5
    Hos mig så är nedersta röret 10-15 cm över golvet samt ca 10 cm mellan rören, ca 3 cm mellan rör och vägg men kolla vad du ska ha för rörhållare så får du ju ut avstånden. Avståndet till golvet hos mig bestämdes antagligen av att röret kommer underifrån och där då gänga dit en böj. Tänk på att elemten måste få plats mellan fönster och övreröret.

Redigerat 19 okt 2010 07:08
    • Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Låt elementet styra höjden på rören så man slipper göra krökar på rören men det beror ju på hur man kopplar rören till elementen.

Protte

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: