1 112 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Regler kring höjd på trappsteg
Hej!
Första frågan i forumet så vänligen meddela om jag lagt det helt fel.
Vi har efter översvämning i höstas fått källaren renoverad, inte helt klart ännu. De har flytspacklat i flera rum inklusive hallen där trappen går ner från bottenvåningen. Sonen säger nu att det inte är ok att sista trappsteget ner mot golvet är väsentligt mindre högt än de andra enligt den byggnorm som finns. Är det någon som vet hur det ligger till?
Det har varit mycket kring renoveringen med en hel del frågeställningar och allt är inte klart än, söker jag svar kommer ofta detta forum upp med kloka svar så jag hoppas någon vet lite mer kring detta innan vi säger ok till renoveringen.
Mvh Diana
Första frågan i forumet så vänligen meddela om jag lagt det helt fel.
Vi har efter översvämning i höstas fått källaren renoverad, inte helt klart ännu. De har flytspacklat i flera rum inklusive hallen där trappen går ner från bottenvåningen. Sonen säger nu att det inte är ok att sista trappsteget ner mot golvet är väsentligt mindre högt än de andra enligt den byggnorm som finns. Är det någon som vet hur det ligger till?
Det har varit mycket kring renoveringen med en hel del frågeställningar och allt är inte klart än, söker jag svar kommer ofta detta forum upp med kloka svar så jag hoppas någon vet lite mer kring detta innan vi säger ok till renoveringen.
Mvh Diana
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det mesta runt trappregler är bara rekommendationer, eller ”bör”.
Men oavsett hårda regler, så verkar det inte fackmannamässigt att bygga en trappa med varierande steghöjd.
Men oavsett hårda regler, så verkar det inte fackmannamässigt att bygga en trappa med varierande steghöjd.
Det är mycket som inte är helt fackmannamässigt som jag upplever det. Vi bor i Gävle och många drabbades av översvämningen så även vanliga firmor har tagit in mycket hantverkare där man kan fundera på hur utbildade de är.
Tack!BirgitS skrev:
Det är bara nedersta steget som nu är väsentligt mindre högt. Jag vill bara försäkra mig om att det inte kan bli något trassel kring sådana här saker den dagen vi säljer.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Det är ju rätt omöjligt att veta om en presumtiv köpare kommer att hoppa av köpet därför att sista steget har fel höjd. Du kan ju fråga en mäklare.
Jag tror knappast att ni kan få igenom att företaget ska byta trappan eftersom det är mycket dyrt. Är hantverkarna där via försäkringsbolaget?
Jag tror knappast att ni kan få igenom att företaget ska byta trappan eftersom det är mycket dyrt. Är hantverkarna där via försäkringsbolaget?
Jag tänker mest på om det är felaktigt rent byggtekniskt och en köpare fastnar på det. Hantverkarna är där via försäkringsbolaget och jag har en kontinuerlig kontakt med alla inblandade. Min fråga är i grunden om det är ok att bygga så här utifrån byggregler.BirgitS skrev:
A AnnaDianaK skrev:
Se bbr 8:232 , trappsteg med avvikande steghöjd bör inte förekomma. Där det inte är möjligt bör det kontrastmarkeras.
Så utifrån gällande byggregler: det är ok, men inte optimalt.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
När man bygger en ny trappa gör man inte så förstås men det är nog många som ändrar golvhöjden på endera planet eller lägger parkett ovanpå de befintliga stegen och då får så att höjden avviker för första eller sista steget.
Ni har rätt. Jag släpper funderingarna på detta, det finns mycket annat också att fokusera på när en hel källare totalrenoveras. Stort tack för svar!