Byggahus.se

Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!

1. M
    Verktygstokig · 1 980 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    fastighetsgräns har en zon på ca 2 meter som rågång skall vara synlig och uppmärkt.
    Så nog kan du sätta dessa träd där allt, 1m på varje sida skall rågrannar hålla öppet.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 943 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Rågång mellan småhustomter? Nu får du väl ändå ge dig.

3. M

Maskintok

Verktygstokig
    Här finns ju svar och regler.
    verkar ju vara bra begränsat i bredd om man nu bara har rätt att gå på område..

4. M

Maskintok

Verktygstokig
    Jaså är det inte fastighet då menar du?
    klart att man ska kunna följa en befintlig fadtighetsmarkering, även om man inte sätter råkäppar som i skogsmark.
    Men man ska kunna se riktning från råhörn.

Håller man inte fastighetensgräns öppen så kommer det bli dyrt den dagen som man måste kalla in lantmäteriet för att mäta upp fastighetensgränser..

Redigerat 16 apr 07:10
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 553 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Nej, så är det inte. Men för skogsfastigheter eller annan naturmark så kan det vara lämpligt att bevara gamla rågångar som fungerat som gränser.

6. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är också begränsat till vad som gäller på tomt, medan det här är väg. Därtill en befintlig sådan och inte en nyanläggning. Och så är det råd och inte regler.

Med det sagt håller jag med om att det nog är bra vägledning. Håller TS 1,5 meter bred väg öppen är det nog svårt för grannen att klaga. Å andra sidan vill ju TS kunna köra på vägen, så att smalna av den motverkar ju de egna intressena.

7. M

Maskintok

Verktygstokig
    Det var därför jag föreslog att på grannens sida bredda lite grann, och att TS tar kostnaden.. är ingen stor summa..
    Men man slipper gnället om det vid parkeringen blir ca 2-2.5 m bred gåväg

8. M

Maskintok

Verktygstokig
    Jo du har skyldighet att vårda din fastighetsgräns gör du inte det och en dag skall göra något med din fastighet så blir det dyrt..

9. T
    Medlem · Stockholm · 683 inlägg

Taxture

Medlem
    Vet inte vilken rätt grannen har att anlägga nya parkeringsplatser efter eget tycke?

Den ordinarie ”första” parkeringen dom har hamnar utanför min tilltänkta grind......

10. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 553 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Hur menar du att det finns en skyldighet att vårda sin fastighetsgräns? Mig veterligen finns ingen sådan laglig skyldighet. Du kan låta din fastighetsgräns helt växa igen i t ex ett villaområde och ingen myndighet ingriper eller granne kan stämma dig för det. Det är dessutom mycket vanligt i villaområden.

11. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    På deras mark lär de ha rätt att anlägga parkering om det inte finns detaljplan som förbjuder det. Och har de utfartsrätt över din mark så har de, då får du inte försvåra utfarten eller hägna in marken.

12. T

Taxture

Medlem
    Är lite samma som för TS hade häcken aldrig planterats mitt i vägen hade grannen inte sett möjligheten till ”större tomt”

Hade jag hunnit sätta min grind innan grannen kom på att bygga och göra en till parkering vore det inget problem ;)

Är inte frågan om att hindra grannen från sin rätt att taga väg / gångtrafik utan få möjlighet att använda sin fastighet utan extra begränsningar..... vill TS köra bil upp till och parkera utanför dörren ska inte grannen få bestämma annat så länge plats för rimlig gångväg finns kvar

13. M

Maskintok

Verktygstokig
    Inget lagkrav men det bör ses som en skyldighet, om du inte finner din gränsmarkering så måste du begära ut förrättningskartan..
    hittar du ändå inte gränsen så kan man behöva göra en fastighetsbestämning genom en förrättning, detta kostar..
    Hur mycket kostar det att hålla dessa gränser öppna? minimalt.

14. T

Taxture

Medlem
    Och utfartsrätten ger dom oinskränkt rätt att anlägga nya parkeringar och göra nya vägar förutom dom befintliga?

• Laddar…
  15. M

Maskintok

Verktygstokig
    myndigheter struntar i detta och ingen kommer stämma dig, men du kan få betala halva förrättningen av fastighetsbestämningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.