Byggahus.se

Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!

1. S
    Medlem · 74 inlägg

Sassa4

Medlem
    Jag har redan svarat på det :) Nej det går tyvärr inte att bredda mer på deras sida då vägen redan är breddad ut till tomtgränsen.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · 74 inlägg

Sassa4

Medlem
    Okej! Tack för infon :D

3. M
    Verktygstokig · 2 070 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Aha jag fattade det som det var på eran mark detta låg.
    Ja då blir det svårare..
    Men eftersom de flesta älskar servitut, så ett sådant på den grannens mark skulle lösa även detta.. ;)

4. S
    Medlem · 74 inlägg

Sassa4

Medlem
    Hmm ja vad kan den vara. Ca 4 m bred och ca 5 m bred högst upp där vägen slutar.

• Laddar…
  5. M

Maskintok

Verktygstokig
    Och ändå gnälls det?:surprised::surprised:
     människan är ju sjuk på riktigt..:cool:
    Hade förstått synpunkter vid hälften av den bredden...Eller nja accepterat de iallafall..
    förstått... nja...Det är ju för tusan en mindre vändplan..

Redigerat 16 apr 10:18
  6. K
    Medlem · Malmö · 1 573 inlägg

kindvall

Medlem
    Då verkar det ju som ni skulle kunna parkera bilen längst upp och fortfarande ge ordentlig plats för gångpassage.
    Kan ni inte flytta häcken så att det bara lämnas en remsa på 1 m på sidan mot grannen, och tillräckligt för bil på er sida? Hon kan fortfarande gå på sin sida, och ni kan underhålla häcken från båda sidor. Hon kommer väl att kräva att ni håller den ansad så att gångytan kan utnyttjas, men det är väl bara att ansa den hårt mot stammen. Snyggt blir det ju kanske dock inte från den sidan.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Stockholm · 695 inlägg

Taxture

Medlem
    Jag sätter upp min grind, blir en motoriserad så grannen får stå ut med en kod eller fjärrkontroll om dom vill nyttja sin nya parkering......
    Från början skulle dom byggt i ”tomtgränshörn”
    Men för att slippa eventuell sprängning flyttades byggnaden och skapade därmed plats för mer parkering......
    Deras ursprungliga infart och parkering hamnar utanför min blivande grind och påverkas inte alls

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 74 inlägg

Sassa4

Medlem
    Nej det är inte värt det att göra så, med tanke på att häcken redan står i mitten av vägen och hon lyckades få igenom att få halva vägen för sig själv att gå på. Att flytta häcken och förminska grannens väg som hon pratat sig till skulle göra mer skada än att flytta häcken helt så hon får hela vägen att gå på med oss :)

9. T
    Medlem · Stockholm · 695 inlägg

Taxture

Medlem
    Jag skulle sätta häcken som du ritat tidigare i tråden..... lämna en öppning på 1,5-2 meter åt grannen att gå på.... då följer du boverkets rekomendationer gällande gångbredd.
    Och har grannen sunpunkter får den kontakta myndigheterna och anmäla att du planterar en häck på din tomt ;)

• Laddar…
  10. S
    Medlem · 74 inlägg

Sassa4

Medlem
    Ja. Och när vi grävde för häcken så kom hon ut och ville ha ännu mer väg att kunna gå på på sin sida då hon tyckte det var smalt. Trots en bra bredd att gå på så hade hon mage till att be om mer. Det var riktigt irriterande.

11. M

Maskintok

Verktygstokig
    jaha.. Jag känner igen den typen..
    De är aldrig nöjd.. Inte förens du ger bort fastigheten och betalar dem för att ta emot den..

som skrivet.. håll människan långt bort och försök att få bort eller ändra servitutet..
    Oavsett kostnaden.. För den kostnaden som kan komma i verkligheten av dessa servitut är dyrare... förstår om ni får en värre hustomte än denna...

12. B
    Medlem · 20 inlägg

Blåsalvia

Medlem
    Nu har jag inte läst allt men grannen har säkert vant sig vid att inte se en parkerad bil från sitt fönster. Bara en grön häck.
    Ta bort häcken där det är körsträcka men behåll så mycket att ni kan parkera bakom den.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 1 982 inlägg

pmd

Medlem
    Då går det ju inte att skylla intrånget på ett servitut.

14. P
    Medlem · 1 982 inlägg

pmd

Medlem
    Att avskaffa servitutsinstitutet skulle medföra allvarliga problem för samhället. Vår levnadsstandard skulle sjunka rejält.

15. P
    Medlem · 1 982 inlägg

pmd

Medlem
    Men skulle det bli bättre om det servitutet upphörde? Skulle inte folk genom som vanligt ändå?

Problemet du har heter inte servitut utan hänsynslösa människor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.