60 038 läst · 497 svar
60k läst
497 svar
Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!
Jag har redan svarat på detMaskintok skrev:väntar fortfarande på svar om det inte gick att bredda någon meter till fast på grannens sida i det området där denna parkering sker..
Vilket jag skrev och föreslog för åtskilliga sidor och gånger sedan..
Vart är dina förslag och inlägg i debatten?
på samma sätt som man nyttjar annans mark så har vi ju även yttrandefrihet.
Eller den ska du begränsa för mig då?
Är man vän av ordning och regler så ska man inte ha med servitut att göra, för den del där man verkligen har allt nedskrivet i servitutet om vad har rätt till enligt servitutet är oftast bristfällig, iallafall häromkring.
Där är det ingen efterhållsamhet alls..
Det finns liknande servitut här i byn.
Där jag fått åka och fixa till precis som jag skriver.. 10 m långa och 1 m breda områden till för att folk ska slippa bråka om fjant.
Detta hade man sluppit om man gett tusan i servitutet från början..
inget blir bättre per automatik för att ett servitut existerar, tvärtom har du aldrig haft problem förr med folk så får du då..
Då kommer folks ha begär fram.. För många misstolkar vad servitutet står för..
Okej! Tack för infonClaes Sörmland skrev:
Aha jag fattade det som det var på eran mark detta låg.S Sassa4 skrev:
Ja då blir det svårare..
Men eftersom de flesta älskar servitut, så ett sådant på den grannens mark skulle lösa även detta..
Och ändå gnälls det?S Sassa4 skrev:
 människan är ju sjuk på riktigt..
Hade förstått synpunkter vid hälften av den bredden...Eller nja accepterat de iallafall..
förstått... nja...Det är ju för tusan en mindre vändplan..
Redigerat:
Då verkar det ju som ni skulle kunna parkera bilen längst upp och fortfarande ge ordentlig plats för gångpassage.S Sassa4 skrev:
Kan ni inte flytta häcken så att det bara lämnas en remsa på 1 m på sidan mot grannen, och tillräckligt för bil på er sida? Hon kan fortfarande gå på sin sida, och ni kan underhålla häcken från båda sidor. Hon kommer väl att kräva att ni håller den ansad så att gångytan kan utnyttjas, men det är väl bara att ansa den hårt mot stammen. Snyggt blir det ju kanske dock inte från den sidan.
Jag sätter upp min grind, blir en motoriserad så grannen får stå ut med en kod eller fjärrkontroll om dom vill nyttja sin nya parkering......S Sassa4 skrev:
Från början skulle dom byggt i ”tomtgränshörn”
Men för att slippa eventuell sprängning flyttades byggnaden och skapade därmed plats för mer parkering......
Deras ursprungliga infart och parkering hamnar utanför min blivande grind och påverkas inte alls
Nej det är inte värt det att göra så, med tanke på att häcken redan står i mitten av vägen och hon lyckades få igenom att få halva vägen för sig själv att gå på. Att flytta häcken och förminska grannens väg som hon pratat sig till skulle göra mer skada än att flytta häcken helt så hon får hela vägen att gå på med ossK kindvall skrev:Då verkar det ju som ni skulle kunna parkera bilen längst upp och fortfarande ge ordentlig plats för gångpassage.
Kan ni inte flytta häcken så att det bara lämnas en remsa på 1 m på sidan mot grannen, och tillräckligt för bil på er sida? Hon kan fortfarande gå på sin sida, och ni kan underhålla häcken från båda sidor. Hon kommer väl att kräva att ni håller den ansad så att gångytan kan utnyttjas, men det är väl bara att ansa den hårt mot stammen. Snyggt blir det ju kanske dock inte från den sidan.
Jag skulle sätta häcken som du ritat tidigare i tråden..... lämna en öppning på 1,5-2 meter åt grannen att gå på.... då följer du boverkets rekomendationer gällande gångbredd.S Sassa4 skrev:Nej det är inte värt det att göra så, med tanke på att häcken redan står i mitten av vägen och hon lyckades få igenom att få halva vägen för sig själv att gå på. Att flytta häcken och förminska grannens väg som hon pratat sig till skulle göra mer skada än att flytta häcken helt så hon får hela vägen att gå på med oss![]()
Och har grannen sunpunkter får den kontakta myndigheterna och anmäla att du planterar en häck på din tomt
Ja. Och när vi grävde för häcken så kom hon ut och ville ha ännu mer väg att kunna gå på på sin sida då hon tyckte det var smalt. Trots en bra bredd att gå på så hade hon mage till att be om mer. Det var riktigt irriterande.Maskintok skrev:
jaha.. Jag känner igen den typen..S Sassa4 skrev:
De är aldrig nöjd.. Inte förens du ger bort fastigheten och betalar dem för att ta emot den..
som skrivet.. håll människan långt bort och försök att få bort eller ändra servitutet..
Oavsett kostnaden.. För den kostnaden som kan komma i verkligheten av dessa servitut är dyrare... förstår om ni får en värre hustomte än denna...
Att avskaffa servitutsinstitutet skulle medföra allvarliga problem för samhället. Vår levnadsstandard skulle sjunka rejält.Maskintok skrev:skillnaden är att jag köper min mark och den mark jag behöver, får jag inte det nä men då lägger jag ner de där planerna och kör på mitt.
Jag går inte genom myndigheter för att stjäla åt mig nyttjande rätt på annan mark.
Det är och kommer aldrig att vara rätt..
Oavsett allemansrätten eller servitut.
äganderätten ska råda oavsett och när ägare till marken fått nog så skall servitut avvecklas med omedelbar verkan.
Men skulle det bli bättre om det servitutet upphörde? Skulle inte folk genom som vanligt ändå?Maskintok skrev:Ja delvis, man har servitut på gångstig ca 300 m längre bort, men dit orkar inte dessa människor ta sig utan de genar över gårdsplanen i tro att de kommer lämpligare till, problemet är och blir att man dels går över gårdsplanen men också rakt över 2 åkrar för att komma till exakt samma stig som är uppmärkt.. Och det är ibland samma människor som gör detta..
Problemet du har heter inte servitut utan hänsynslösa människor.