Byggahus.se

Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!

1. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 929 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Så är det alltid vid en fastighetsbestämning men det har inte med någon skyldighet att vårda sin gräns att göra. Sen kan det vara bra och vettigt att sköta sina gränsmärken (och ute i skogen rågångarna) men det finns ingen skyldighet att hålla några rågångar längs med gränserna.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 558 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Du bör nog starta en egen tråd om du vill diskutera din situation.

Men nej, grannen får förstås inte köra eller anlägga vägar var som helst över din mark. Men du skrev som om du avsåg att sätta upp en grind på en befintlig väg vilken din granne hade servitut på och att situationen var relativt lik TS.

Är det inte så, så blir det förvillande att diskutera i samma tråd.

3. M
    Verktygstokig · 3 129 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    förresten nämner inte jordabalken något om detta med växter och grenar mm i gränser..?
    att man som ägare till trädet mm har rätt att kapa av, medans grannen det påverkar inte får bara kapa utan måste ha lov till detta..

3 kapitlet , 2 paragrafen..

4. M

Maskintok

Verktygstokig
    Blir en tyst skyldighet som den dagen någon skall göra något på fastigheten kommer få betala för om det inte är gjort..

5. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Ja, det är reglerat. Man har rätt att ta bort gren och rot som går över gränsen, men först efter att den som äger växten fått möjlighet att göra det själv.

Dock är det som @Claes Sörmland skriver i inte så att den som äger växten har rätt att gå in på granntomten för att vårda den. Så vill man ta hand om sin häck eller sitt träd får man göra det från egen mark om inte grannen frivilligt låter en göra det från dennes mark.

6. M

Maskintok

Verktygstokig
  7. M

Maskintok

Verktygstokig
    fast det var väl aldrig tal om att sätta denna häck i rågången utan där bredden på servitutet slutar.. Och då blir det ju annat.

8. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Nej, eftersom att det inte finns någon rågång har det nog inte varit på tal. Som jag uppfattar det har dock TS avsikt varit att sätta häcken i fastighetsgränsen, eller precis på sin sida om denna.

9. M

Maskintok

Verktygstokig
    Okej jag fattade det som jag skrev.. dvs där servitutet slutar.. alltså bredden på stigen

10. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    TS har visst skrivit rätt tydligt i första inlägget om avsikten med hur den nya häcken var tänkt. Nedanstående text kombinerat med skissen i första inlägget (och någon kompletterande rad från TS ur minnet om att vägen redan breddats åt grannen till) tolkar jag som att vägen i princip ligger dikt an mot gränsen, men på TS sida.

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 318 inlägg

useless

Lök.
    Det är stor skillnad på gränsmarkeringarna och marken däremellan. Det finns varken någon skyldighet eller anledning att på något vis vårda en markering i marken mellan gränsmarkeringarna för att tydliggöra vart gränsen går. Särskilt inte när det gäller småhustomter.

• Laddar…
  12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ja men jag skriver om att jag anser att om det är sådant stort besvär, så anlägg en breddning på grannens sida, och stå för kostnaden över detta.
    Då är allt frid och fröjd, går dessutom att avtala utan att blanda in lantmäteriet.

13. M

Maskintok

Verktygstokig
    Anledning finns, och det vet du själv om..
    Eller kul och billigt blir det när man ska köpa fastighet och du har besiktningskrav för att själv veta vart fastighetsgränsen går och förra eller förr förra ägare sket fullständigt i detta... nä det är en tyst skyldighet om man vill veta vad man äger, eller vad andra inte kan ta obehindrat.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 257 inlägg

skoge

Medlem
    instämmer...servitut är likvärdigt med myndigheternas stölder av skogsmark för att göra naturreservat

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 318 inlägg

useless

Lök.
    Man utgår ifrån gränsmarkeringarna, inte någon markering i marken däremellan. Fråga Lantmäteriet om du inte tror mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.