Försökte hitta någon tidigare tråd om detta men utan resultat.

Jag har en släkting som ska bygga hus utanför detaljplanerat område, i samma by som vi planerar att bygga. Enligt honom hade någon på kommunen sagt att man inte får bygga för små hus?!

Är det någon som har hört talas om detta? Vi planerar nämligen att uppföra ett tvåvåningshus på 165 kvadrat, men vi har inte ansökt om bygglov än. Släktingen trodde eventuellt att det kunde vara för litet för att få bygglov? :x

Mycket märkligt att 165 m2 skulle räknas som småhus, då de flesta kataloghusen har hus under 100 m2.
När du skrev småhus, tänkte jag mig något på 30 - 40 m2!

• Gilla
Kaeg och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Mycket märkligt att 165 m2 skulle räknas som småhus, då de flesta kataloghusen har hus under 100 m2.
När du skrev småhus, tänkte jag mig något på 30 - 40 m2!
Jag tycker också att det låter helknasigt. Aldrig hört om något liknande. Dessutom tycker man ju att husleverantören som vi ska anlita borde ha sagt något om detta eftersom att de vet vilket hus vi ska ha och var det ska stå...

Ring kommunens byggnadsavdelning på måndag och få rätt besked. Att någon på kommunen sagt något, kan vara dennes egna åsikt och inte något som byggloven begränsar.

thomas33 skrev:
Ring kommunens byggnadsavdelning på måndag och få rätt besked. Att någon på kommunen sagt något, kan vara dennes egna åsikt och inte något som byggloven begränsar.
Så kan det säkerligen vara, jag ringer dit på måndag. Om nu ingen annan har hört talas om detta?

Hemmakatten
"Småhus" kallas alla villor/bostadshus med 1 eller 2-familjshus oavsett storlek. Ditt hus är helt inom ramen.

Gissningsvis menar uppgiftslämnaren att hus inte får vara så små att inte alla funktioner ryms. Dock pratar vi lägenheter under 25 kvm för att det ska vara ett problem, och hus kanske mindre än 50-60 kvm.

BBR styr mer än många tror i avseende om hur ett hus ska byggas. Tex ska huset ha dagsljus i alla rum som är avsedda för samvaro och vila.

Mvh, Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.