5 832 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Regler för minsta storlek på hus?!
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Försökte hitta någon tidigare tråd om detta men utan resultat.
Jag har en släkting som ska bygga hus utanför detaljplanerat område, i samma by som vi planerar att bygga. Enligt honom hade någon på kommunen sagt att man inte får bygga för små hus?!
Är det någon som har hört talas om detta? Vi planerar nämligen att uppföra ett tvåvåningshus på 165 kvadrat, men vi har inte ansökt om bygglov än. Släktingen trodde eventuellt att det kunde vara för litet för att få bygglov? :x
Jag har en släkting som ska bygga hus utanför detaljplanerat område, i samma by som vi planerar att bygga. Enligt honom hade någon på kommunen sagt att man inte får bygga för små hus?!
Är det någon som har hört talas om detta? Vi planerar nämligen att uppföra ett tvåvåningshus på 165 kvadrat, men vi har inte ansökt om bygglov än. Släktingen trodde eventuellt att det kunde vara för litet för att få bygglov? :x
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jag tycker också att det låter helknasigt. Aldrig hört om något liknande. Dessutom tycker man ju att husleverantören som vi ska anlita borde ha sagt något om detta eftersom att de vet vilket hus vi ska ha och var det ska stå...thomas33 skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Gissningsvis menar uppgiftslämnaren att hus inte får vara så små att inte alla funktioner ryms. Dock pratar vi lägenheter under 25 kvm för att det ska vara ett problem, och hus kanske mindre än 50-60 kvm.
BBR styr mer än många tror i avseende om hur ett hus ska byggas. Tex ska huset ha dagsljus i alla rum som är avsedda för samvaro och vila.
Mvh, Johan
BBR styr mer än många tror i avseende om hur ett hus ska byggas. Tex ska huset ha dagsljus i alla rum som är avsedda för samvaro och vila.
Mvh, Johan
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Företag bryter mot reglerna om asbest (SVT)
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur bör jag gå tillväga för att följa dagens regler för våtrum ?
Badrum -
Hastighetsreglering enskild väg med lokal trafikföreskrift
Juridik -
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Bilar & andra fordon -
Regler och rekommendationer för larminstallation
Villalarm & Hemautomation