Byggahus.se

Regler för skaftväg

1. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem
    Vi ska bygga hus på en tomt som får styckas i två tomter med generösa byggrätter om vi vill. Vi är inte intresserade av att stycka tomten nu, men ifall vi flyttar någon gång i framtiden kanske vi vill stycka av den då, eftersom det är en sjötomt, och vi kanske kan få mer betalt för två mindre sjötomter än en stor.

Därför planerar vi in byggnaderna så att det i varje fall ska vara möjligt att göra en styckning framöver och därför undrar jag kring reglerna för att bygga en skaftväg och hur bred en väg bör vara, så att vi kan se till att garaget inte står ivägen för en möjlig sådan väg.

Hur nära grannens tomt kan vi bygga en väg? Måste han ge sitt tillstånd? Hur bred behöver vägen vara för att kunna fungera?

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Regler för skaftväg

Det finns två intressanta frågor i din tråd.

Vägen och styckningen.

1) Körbanebredden bör vara åtminstone 2,60 cm för det är det breddmått som ett fordon får ha när det framförs på allmän väg utan att behöva söka dispens för bredden. Förutom detta mått bör även någon form av marginalmått läggas till. Skulle man Diskutera med yrkesförare (det är ju dessa som kör stora fordon) vill de nog ha ungefär 30-40 cm på varje sida. Hjulen sitter dock något innanför yttersta kant så man kanske skall räkna med det mindre måttet. Man får då en bredd på 2,60+2x0,30=3,20 vilket borde vara minsta körbanebredd. Utöver detta skall man även räkna med avvattning och släntkant m m. Personligen skulle jag inte göra vägutrymmet mindre än 3,5 meter, helst 4,0 meter. Tidigare gällde ARGUS som en bibel för utformning av vägar men numera gäller VGU som ett hjälpmedel för att utforma vägar och gator. Publikationen ges ut gemensamt av Vägverket och Svenska Kommunförbundet.
    VGU innehåller råd för hur vägar och gator kan utformas. För statliga vägar finns även vissa tvingande utformningsregler. VGU ersätter VU94 och ARGUS. Kolla mer på den här tråden om du vill fördjupa dig i gator och vägars geometriska utformning (jättekul ämne, jag lovar :D :D :D)
    http://www.vv.se/templates/page3____10883.aspx

Jag tror även att Boverket har vissa rekommendationer.

Du kan i princip lägga vägen i tomtgräns om du bara kan underhålla den och det inte innebär men för grannen.

2) Kan du stycka nu skall du stycka NU!!! Du har nämligen ingen garanti på att du får stycka i framtiden. Det finns ett otal exempel på människor som sett hela sin omgivning förändras men när det sedan var deras tur så såg kommunen till att de inte fick göra samma ska med motiveringen att kommunen numera ville bibehålla stora tomter.

Lycka till!  :) :) :)

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

En skaftväg bör vara 4m bred. Tänk på att snön måste få plats på den egna tomten = skaftvägen. Vårt lantmäteri gör inte smalare skaftvägar. En väg kan gå precis i tomtgräns.

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Vår infartsväg har en bredd på ca 4 meter. Tyckte det lät mkt från början med i verkligheten ser den ganska smal ut.

Tänk också på att Vägverket (om det är en länsväg) eller kommunen (om det är en kommunal väg) måste ge sitt tillstånd för utfarten. Det finns en massa regler där också om god sikt, ej lutande backar upp eller ner just vid utfarten mm.

Att stycka av nu kan säkert vara en god idé som Familjen_Bygg skriver (är säker på att de har mer erfarenhet av detta än vad jag har). Men det finns några små nackdelar också. Styckningskostnaden kan gå på uppåt 50´ (säkert mer vid extra besvärliga avstyckningar). Det blir då två fastigheter, och två fastigheter har garanterat högre taxeringsvärde, även om de är mindre, än en stor (framförallt om de är sjötomter).

5. O

ordain

Medlem

Tack för alla svar! Ibland är det fascinerande vilka bra svar man kan få på detta forum, stort tack till er alla!

Det kanske kan vara värt att undersöka avstyckning redan nu, även om det var så sent som för ett år sedan som en ny detaljplan kom, som gör att man utan problem fick börja stycka av mindre tomter, med hänvisning till att det är önskvärt med viss förtätning i området för kommunens långsiktiga bostadsförsörjnings-strategi. Det är väl därför rätt osannolikt att en förändring åt andra hållet skulle vara på gång, men visst, man kan aldrig veta vad framtiden innebär, så bäst är kanske att göra det när man vet att man får.

Tomterna är idag mycket stora (5980 kvadrat är vår på, men där ingår visserligen lite vatten också) och den nya detaljplanen säger att nya avstyckade tomter måste vara minst 1500 kvm, så det är ganska lugnt ur det perspektivet. Så jag ska fundera lite på konsekvenserna av en avstyckning redan nu.

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jag skulle göra den så bred du kan.....5 meter är inte fel. Vi har en väg 50 m fram till huset och 4 m var på för smalt mtp ev. möte, snöröjning etc.

7. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Om det finns en detaljplan som reglerar storleken på tomterna så behöver du inte stycka nu. En detaljplan gäller för lååååång tid framöver särskilt om den är nygjord. En detaljplan har en genomförande tid som är allt från 5år och mer (oftast 10-15år). Det innebär att om kommunen, innan denna tid har gått ut, vill göra något annat (alltså ändra detaljplanen) kan de bli ersättningsskyldiga om tomtägare blir ekonomiskt drabbade.

8. O

ordain

Medlem

Tack för de ytterligare svaren!

För att förtydliga så ska jag i vilket fall som helst inte anlägga någon väg nu, utan vill endast försäkra mig om att jag inte bygger något som försvårar för en framtida eventuell väg.

Och tack Elica, det du säger känns betryggande.

När jag räknar på taxeringsvärdet för en respektive två fastigheter på nuvarande fastighet blir det avsevärt mycket högre för två små tomter. Kvm-justeringen är väldigt liten i förhållande till riktvärdet, så även på en tomt på 1 kvm (om man nu kunde stycka av sådana - vilket man förstås inte kan) skulle taxeringsvärdet bli en hygglig summa ;)

Så det känns ändå lämpligt att vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.