Regler för bygge av öppen spis/insats

12k läst  2 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag är på gång att installera en öppen spis, eller rättare sagt bygga en spis med insats. Jag håller på att leta lite efter de regler som gäller för installation av en eldstad, tex hur långt från luckan på insatsen som man behöver ha ett icke brännbart material. Vet någon var jag kan hitta informationen?

Insatsen som jag ska använda är en belgisk Stuv 21, som jag ska mura en "låda" runt ungefär som den bifogade bilden (fast annorlunda).

Jag funderar på om jag ska mura i tegel, och få fördelen att värme lagras, eller om jag ska mura i lättbetong vilket borde vara betydligt lättare. Är det någon som har något bra tips? Jag kan egentligen ingenting om murning, har någon tips om var jag kan lära mig den teoretiska biten?

Tack,

Johan

2. I
    Medlem Nivå 1
    Som alltid när man skall elda på golvet gäller det att rulla undan mattorna innan...
    Nåväl, bortsett från golvet så ska du akta dig för taket om du tänker gå med spisen så högt upp, dvs. att du skall se till att den varma konvektionsluften inte kommer i närheten av innertaket.
    Tegel är ett bra material, tar lite längre tid kanske men det magasinerar värme bra jämfört med lättare material.
    Ett tips är att göra rejäla kanaler för konvektionsluften, det gör väldigt gott att få ett drag i murspisen som för ut värmen.
    Alltså kanaler som nerifrån och via kassettens utsida för med sig värme upp genom murningen och släpper ut denna en bit upp.
    Ska du elda mycket-välj en bra skorsten.

3. G
    Medlem Nivå 5
    Bara en liten grej: det är jättebra att kura i ett material som magasinerar värmen ett tag, inte bara för att värmen hålle rlängre, utan också för att man slipper få 45 grader i rummet när man eldar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: