Fick i samband med att kommunen avverkade brevid vår tomt reda på att man var tvungen att ansöka om att ta ned en trädallé.
Dum som man är ringer man länsstyrelsen och frågar.
Nu ska dom ha 2300kr i förskott för att kontrollera om vi får ta ner våra fallfärdiga träd...
Finns det något sätt att kringå detta av ren princip?
Dessa björkarna är alla illa medtagna vissa rent av farliga.
Har man rätt att ur säkerhetssynpunkt ta träd utan att behöva betala?

Gamla fallfärdiga björkar med nakna grenar mot en vintersky och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla björkar vid en snöig åker med text om ansökningsblankett för biotopskydd på en mobilskärm.
Skapa konto

Jag är ute och svävar här, men det är ju din skyldighet som markägare att ta ner träd som kan orsaka skada ifall de faller, så varför ska då länstyrelsen ha något att invända?

Då skulle ja behöva nått som bekräftade detta i nån text man kan ha som referens eller nått, är så jäkla irriterad över sånt här. Ok att det finns regler då de säkert kan va bra i vissa fall men när man ska dega upp 2300 för att få ett ok är ocker!
Och ett annat scenario är ju att det finns nån lav eller nått annat som är viktigare än gården själv:p

Det man ser av bilden tycker jag inte liknar någon trädallé utan en väg där man lämnat lite träd bredvid vägen.
Du har ingen bättre bild? Är det inte klassat som biotop eller annat naturområde, etc, kan du ta ned dåliga träd på din fastighet utan att behöva undersöka vad som växer på dem. Däremot äldre ekar kan det vara lite känsligt med och där kan man behöva kontrollera.

holetaker skrev:
Jag är ute och svävar här, men det är ju din skyldighet som markägare att ta ner träd som kan orsaka skada ifall de faller, så varför ska då länstyrelsen ha något att invända?
Jag svävar lika mycket men kan det tänkas att man måste plantera nya om det är så?

Kapten_Haddock skrev:
Fick i samband med att kommunen avverkade brevid vår tomt reda på att man var tvungen att ansöka om att ta ned en trädallé.
Dum som man är ringer man länsstyrelsen och frågar...
Ja, det var korkat att ringa och fråga :p

Vad är det för träd, och hur många, som kommunen har tagit ned?
Om du gör samma sak på ett fåtal träd intill kommunens avverkning så kan det ju inte vara någon jättekris.
Får ett intryck att du huserar uppe i Jämtland, och där är det väl inte direkt någon brist på träd?

Vänta några veckor och gör det bara.
Så skulle i alla fall jag göra.

Det är en förvuxen björkallé, och vi har ändå tänkt att plantera en ny omgående.
Kommunen är väldigt krångliga så här långt men det beror nog på arr jag frågar om lov hela tiden:p

Men som sagt så är träden björkar som är väldigt pinade, en del har skador vid roten från plogning etc andra är bara gamla och dåliga pga det.

Min bror som är skogsingenjör tycker det är vansinne, kanske är enklast att be han att slå en signal till landstinget och ställa frågan där..
Gamla, pinade björkträd med synliga rotskador, mot bakgrund av en klarblå himmel.
Skapa konto

Jag tror att för att kallas Allé så skall träden vara planterade. Dvs björkar eller lövträd som självsått sig sporadiskt utmed en väg är ingen Allé. Men man kanske gör en annan bedömning på länsstyrelsen..

Dessa är tyvärr planterade.
Det är inget snack om att det är en allé.
Men den ser ut som något från filmen Sleepy Hollow och jag är av ren princip inte så sugen att betala 2300kr för nånting helt meningslöst.
Som sagt så borde det finnas en regel som oavsett träd eller placering låter/tvingar ägaren att ta ner farliga träd.

Om du har tänkt att återskapa allén så kan det vara så att länsstyrelsen betalar dig istället för tvärtom. Googla på "allé bidrag" så kan du hitta en del om bidrag för restaurering av alléer.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har inget förtroende för kommunen betalar gärna kostnaden för att plantera en ny allé och ta ner den gamla men inte för att nån ska få bestämma åt mig om jag inte absolut måste...

harry73
Men vill du ta ner hels allen ellet ta med t ex vartannat träd och ersätta med nya?

Hela träden är för dåliga. Dom borde tagits ner för 20 år sedan.
Men samtidigt hade väldet varit bättre än inget.

Är björkarna satta samtidigt och börjar bli gamla är brukar merparten vara i dåligt skick. De brukar då vara murkna och grova grenar bryts av av och ramlar ned. Men det går inte att se på bilderna mera än de enstaka träd du tagit bilder på.

Vad är det som är farligt med träden måste jag fråga? Att de dåliga träden kan falla är ju klart, men så som det ser ut faller de ju troligast från vägen, vad finns där som det är farligt att de faller på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.