Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Reglar till maskinhall

1. M
    Medlem · Norrbotten · 90 inlägg

m800sweden

Medlem
    Ska bygga oss en maskinhall med måtten 12x9.6 och behöver ha 12m spännvidd på takstolarna(27 graders lutning gör att snön faller av på sidorna, eller krävs det mer?). Det jag undrar är vilken klass på regelvirket jag kommer behöva för att bära upp allt? 145x45(+45x45 liggande inv) 60cc.??

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg

Stefan1972

Medlem
    med dom måtten är det nog till att man gör en korrekt beräkning och inte bara gissar.

3. M

m800sweden

Medlem
    Jo precis, tänkte just om det är någon som sitter på beräkningsprogram el likn.

4. C
    Medlem · Stockholm · 5 298 inlägg

corre

Medlem
  5. M

m800sweden

Medlem
    Tack för länken, varit å kikat på svensktträ sidan men blev bara snurrig.. Bra lathund! Undra om jag formulerade frågan lite dumt, jag tänkte på ytterväggarnas reglar, vilken klass de ska ha, och tjocklek?

6. C

corre

Medlem
    Jaha :p

45*145 verkar Lövångers köra med på sitt stora, så det räcker nog.
    Beror väl lite på hur mycket isolering du tänkt få in. 145 stående +45 på tvären eller 175+45

7. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Väggarnas reglar dimensioneras är så gott som alltid i den dimension de är på grund av att man vill få in tillräckligt med isolering. Jag skulle gissa att 45x95 räcker men det beror ju på många saker såsom höjd på väggarna och om de skall kläs med skivor eller liknande!

8. M

m800sweden

Medlem
    145 + 45 hade jag tänkt, mesta värmen far genom tak har jag hört så där ska man isolera bra :)

9. M

m800sweden

Medlem
    Hade tänkt ha ca 3.8 i takhöjd, ska in med billyft i framtiden. Såg i tabellen max 2.5m höjd för såna takstolar, vad krävs vid högre väggar?? Vad är standardlängder därikring på reglar i de flesta butiker?? Blir plåt ut och invändigt, och i tak.
    Som nån klok sa: isolera gör man en gång, betala för värme gör man resten av livet

Redigerat 5 feb 2016 14:22
    • Laddar…
  10. C

corre

Medlem
    Ska du ha W takstolar eller någon annan modell? 300mm är väl minimum där, rätt trevligt med kallförråd däruppe också.

11. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Det där är en gammal seglivad myt. Värme stiger inte, däremot stiger varm luft. Så länge det är tätt (diffusionsplast) så kommer mängden energi som läcker ut genom taket bara vara försumbart högre än genom väggarna (på grund av att det är något varmare nära taket än vid väggen i snitt).

Däremot så är det oftast enklare att isolera i taket än i väggen då man inte stjäl någon golvyta.

12. M

m800sweden

Medlem
    W-stolar blir det nog, kanske köper färdiga takstolar

13. A
    Medlem · Uppland · 302 inlägg

Alriksson

Medlem
    Färdiga takstolar är inte så dyrt som man kan tro. Farsan handlade sist takstolar med spännvidd på 15m och har för mig att dom gick på ca 2500+moms.

Edit: Huset är på 50x15m.

14. C

corre

Medlem
    Köper du stolarna så får du CE och kontruktionsritning samt beräkningarna till byggloven på "köpet".

Tillverkar du dom själv måste du ha en konstruktör el motsv som intygar det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.