Byggahus.se

Reglar för innertak i hallen...

1. 1
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag behöver snabbt få hjälp av den visdom som finns i detta forum. Jag skall byta innertak till pärlspont i hallen och rev därför ner den gamla lappade panelen. En överraskning uppenbarade sig… reglar av spillvirke och ett CC-avstånd på 120 cm… lite med att göra alltså (hade trott att de gamla reglarna kunde användas).

Eftersom jag kommer att börja ”från början” så har jag följande frågor:
    1. Lämpligt CC-avstånd för pärlspont
    1. Dimension på reglar?
    2. Kan lämplig tillvägagångssätt vara att bygga en ram runt hallen. Reglarna fästs sedan i denna ram plus på ”strategiska ställen” i taket? Andra förslag?

Tack på förhand!

/Jonas

2. G
    Medlem Nivå 8

Re: Reglar för innertak i hallen...

Jag har precis reglat upp vårat halltak och när jag rev det fick jag liknande problem som du. I och med att vi skulle ha infällda spottar så fick vi regla ner rätt mycket. Vi reglade med 45X95. ( Hade 2.60 i tak så vi har fortfarande mer än "normalhöjd" kvar ). Jag gjorde så att jag fäste ett ramverk av 45X95 reglar i väggen och därefter reglade jag 45X70 tvärs öven rummet och skråskruvade dessa reglar i ramverket. Anledningen till att jag valde 45X70 som tvärreglar var att jag då får en 25mm springa mellan reglar och gamla innetaket att dra elen. ( Slipper alltså borra genom massa reglar bara för att få lite kräm till spottarna ). För att stärka upp taket skruvade jag även hålband på två ställen per regel. Kan nog hänga en travers i vårat tak utan problem ;D.

Vi ska ha gipstak och därför reglade vi cc30. Pärlspont borde kanske klara sig med cc60???

Dimensionen på dina reglar beror ju på om du ska ha spottar, isolering osv. Ska du inte ha något annat än ett nytt innetak borde du klara dig med 45X45. Kanske ännu mindre ???

Lycka till!

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Jag körde med cc 60 och 45x45 (om man köper dom färdiga burkarna passar hålen till elen exakt på 45mm )

4. 1
    Medlem Nivå 2

Ni är grymma! Tack för hjlälpen! Nu bär det av till brädgården!

/Jonas