Byggahus.se

Reglar för 15cm tjock innervägg

1. M
    Medlem Nivå 2
    Tjena,

Jag har en väggöppning som jag vill sätta igen (dvs bygga en vägg). Existerande (betong) vägg är 15cm tjockt. Hur bygger jag bäst en innervägg som ska bli 15cm?

Jag hade tänkt mig: gips - osb - regel - osb - gips (12.5mm + 15mm + 95mm + 15mm + 12.5mm). Tänkte sätta upp reglarna med spikpluggar 8x100mm

Blir det bra?

Tack på förhand

Ibbe

2. Henkan Sundberg
    Medlem · Nivå 5
    Tycker det låter som en bra plan, tänk bara på att du behöver täcka skarven mellan betongväggen och din nya vägg med ngt, tex. microlit annars kommer det spricka.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt svar.

Jag hade tänkt mig en 50mm glasfiberremsa mellan betongen och gipsskivan. (Och mellan alla gispskivor.)

Tror du det funkar? Eller bör jag köpa microlit och kapa det till rätt storlek? (räcker 50mm?)

//Ibbe

4. J
    Medlem · Nivå 12
    Du behöver sätta microlit på en större yta, 50mm räcker inte. Sen är risken att väven ändå förändras med tiden.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Alright. Får göra det, ska microliten även täcka delar av betongväggen?

6. Henkan Sundberg
    Medlem · Nivå 5
    Ja, sätt microliten så mitten på rullen blir i skarven mellan betong och trä. Är tex. microliten 50 cm bred så sätt 25 cm på träväggen och 25 cm på betongväggen.

7. M
    Medlem Nivå 2
    Jag antar att jag sätter på microliten med vävlim?

Det är väl ok att spackla microliten sen? Jag förstår att tanken att att man ska slippa göra det.. Men andra delen av väggen är ju betong..

8. Henkan Sundberg
    Medlem · Nivå 5
    Ja vävlim fungerar bra. Du spacklar ut kanten på microliten så att den blir jämn mot betongen och den nya väggen. Du behöver däremot inte spackla på själva väven utan den kan du bara måla sen när du är nöjd med spacklingen.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 2
    OK, Tack!
    Jag bifogar bild på väggen.. OSB och gipsskiva är monterade.

Nästa steg blir då (om jag förstår det rätt)

1. Microlit med vävlim
    2. Spackla skarvarna mellan gipsskivorna och mellan gipsskivan och betongväggen
    3. Spackla alla betongväggar
    4. Använda tapetgrund på den existerande gipsvägg jag har vars tapeter vägrar lossna

?

Eller ska jag spackla gipsskarvarna först och lägga pappersremsa... För att sen lägga på microliten.?

Redigerat 18 okt 00:32
  10. Henkan Sundberg
    Medlem · Nivå 5
    Hej,

Jag hade gjort såhär:

1. Spacklat och satt remsor i skarvarna mellan gipsen enl. normal rutin. Du kan limma fast pappremsorna med vävlim, funkar klockrent.
    2. Spacklat skarven mellan gips och betong så den är slät och så det inte finns ojämnheter där.
    3. Microlit med vävlim över skarven mellan betong och gips
    4. Spacklat skarvarna på microliten, eftersom den bygger någon millimeter så behöver du spackla dem.

Tyvärr vet jag inte hur du ska hantera gipsen där tapeten inte lossnar så jag vågar inte ge ngt råd om det.

Hoppas svaret hjälper, fråga gärna igen om jag är otydlig.

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 2
    OK. Tack för utförligt svar. Så ingen remsa behövs mellan gipsskivsn och betongväggen? Det räcker med att man spacklaroxh limmar fast microliten sen..?

12. Henkan Sundberg
    Medlem · Nivå 5
    Ja exakt, du behöver ingen remsa under microliten. Microliten ersätter remsan.