Byggahus.se

Reglage till gammal köksfläkt

1. T
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Jag har i mitt kök en gammal köksfläkt från 70-talet (Elektrohelios) som jag egentligen borde byta ut men i väntan på kommande köksrenovering försöker jag hålla den vid liv.

Nu är det tyvärr så att det reglage som används för att sätta på fläkten som sätta varvtalet på¨den inte fungerar längre. Den startar upp fläkten på lägsta varv men det går inte att reglera farten på fläkten längre. Den har vad jag tror heter en potentiometer som inte verkar fungera länge.

Så här ser den ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3409.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3410.jpg

Finns det nåt hopp om att det går att få tag på en ny/beg del eller att reparera den?

Tacksam för alla tips och idéer!

Mvh

Thomas

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Det kan nog vara lika billigt att köpa en lågprisfläkt för 399 kr på t.ex ikea, jula. Den fläkten är bara att kassera när kökrenoveringen startar.

Gissningsvis ger inte släpkontakten någon kontakt längre utan det är bara hela motståndet är inkopplat och ger lägsta fart. Det kan även vara fel på en triac ( dubbelriktad tyristor), men det borde inte snurra alls eller vara full fart i det fallet

Redigerat 5 feb 2015 16:37
  3. T
    Medlem Nivå 7
    Du har helt rätt Tobbe!

Kollade lite på fläktar efter mitt inlägg och insåg hur billigt det var att köpa en ny tillfällig lösning!

/Thomas