2 832 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Regla väggar i källare, några snabba frågor
Hejsan,
Jag har några frågor jag hoppas kan få svar på., har sökt runt både här och där men är fortfarande förvirrad. Hoppas jag kan få det samlat här.
Jag håller på med ett badrum i källaren, golvet är klart och nu till väggarna:
Måste jag använda plåtreglar bakom våtrumsgips och sen kortlingar i trä för styvheten? Man får inte regla med någon form av trä alls? ( Är det skillnad mot innervägg/yttervägg? Huset är dränerat.
Om jag på någon vägg inte vill regla ut kan jag fästa skivorna direkt mot väggen då?
Anledningen till skivorna är att jag inbillar mig att det blir lättast att kakla på dem, och få finast resultat.
Hoppas jag kan få begripliga svar, inge fackliga termer
MVH
Jag har några frågor jag hoppas kan få svar på., har sökt runt både här och där men är fortfarande förvirrad. Hoppas jag kan få det samlat här.
Jag håller på med ett badrum i källaren, golvet är klart och nu till väggarna:
Måste jag använda plåtreglar bakom våtrumsgips och sen kortlingar i trä för styvheten? Man får inte regla med någon form av trä alls? ( Är det skillnad mot innervägg/yttervägg? Huset är dränerat.
Om jag på någon vägg inte vill regla ut kan jag fästa skivorna direkt mot väggen då?
Anledningen till skivorna är att jag inbillar mig att det blir lättast att kakla på dem, och få finast resultat.
Hoppas jag kan få begripliga svar, inge fackliga termer
MVH
Tyckte väggarna såg så dåliga ut, man kan knacka bort bitar från dem på vissa ställen, så de måste ju i sin tur behandlas före plattsättning.
edit: glömde en sak, på en vägg vill jag gömma vattenmätaren och göra en lucka till den bara.
edit: glömde en sak, på en vägg vill jag gömma vattenmätaren och göra en lucka till den bara.
Att regla upp är lite av en nödlösning som jag tog till med en vägg som var helt schev (stavas det så). Om det bara handlar om lös puts så går det snabbare och blir bättre att laga ut väggen.
Plåtreglar med skenor uppe och nere. Det är OK att isolera väggen över mark, men inte under, där skall det vara tomt.
Vattenverket skall kunna komma åt att byta vattenmätaren och du skall kunna byta ventilerna på sidorna av denna. Vattenmätarn byts ca vart 10 år. Kolla med dem innan du bygger in.
Plåtreglar med skenor uppe och nere. Det är OK att isolera väggen över mark, men inte under, där skall det vara tomt.
Vattenverket skall kunna komma åt att byta vattenmätaren och du skall kunna byta ventilerna på sidorna av denna. Vattenmätarn byts ca vart 10 år. Kolla med dem innan du bygger in.
Putsbruk C. Koncistens som gröt, Slå på mot väggen, grovjämna, vänta tills det satt sig 10 -30 min, riv ihop med blöt rivbräda. Gamla fogbrädor med gummiyta gillar jag bäst. Stora ytor fixas enklast genom att först skapa öar på rätt nivå och sedan dessa hårdnat ordentligt, putsa upp mellan dessa. I hörn kan det underlätta att göra anhåll mot brädkant.proosen skrev:
Risken för att väggarna rör sig kan bara du själv avgöra. Finns det t.ex. tidigare sprickor pga sättningar?
För stabiliteten skulle jag rekommendera 70mm reglar som du sätter CC30 och enkel våtrumsskiva, det räcker. du behöver alltså ingen kortling.
Det är ingen skillnad på innevägg och yttervägg gällande att det inte får finnas organiskt material i badrummet. Gällande skiva direkt på vägg ser jag inga andra problem än att du ändå måste spackla väggen först eftersom de flesta källarväggar är ojämna, skeva osv av naturen..
/Jonas
Det är ingen skillnad på innevägg och yttervägg gällande att det inte får finnas organiskt material i badrummet. Gällande skiva direkt på vägg ser jag inga andra problem än att du ändå måste spackla väggen först eftersom de flesta källarväggar är ojämna, skeva osv av naturen..
/Jonas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovering rum i källare efter uppreglat golv+väggar
Gjuta eller regla väggarna i källare? Samt fråga om fönster
Källare med påreglade väggar
Grund & Markarbeten -
Regla innerväggar i källare efter dränering?!
Grund & Markarbeten