5 372 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
regla upp 12mm på betongplatta för furugolv?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag ska nu lägga ett 27mm furugolv och vill regla upp mitt golv så lågt det bara går, pga balkongdörr och andra dörrar. Min tanke är att regla upp det med 12mms ströläkt och bulta fast den med betongspik och sedan skruva fast golvet i läkten. Vad tror ni om den lösningen?
Jag ska nu lägga ett 27mm furugolv och vill regla upp mitt golv så lågt det bara går, pga balkongdörr och andra dörrar. Min tanke är att regla upp det med 12mms ströläkt och bulta fast den med betongspik och sedan skruva fast golvet i läkten. Vad tror ni om den lösningen?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Nu är jag långt ifrån någon expert i ämnet, men det låter som en riskkonstruktion i mina ögon. Organiskt material direkt på betongplatta låter som att be om fuktproblem om jag inte missuppfattat dig direkt. Kan en platonmatta vara ett alternativ?
Tack för svar!
Fairlane: Tanken är lägga plastfolie emellan som fuktspärr.
GoForit: Jag hörde från en golvläggare att man åtminstone behöver 10mm< regel. Men jag vet själv inte om det är tillräckligt hållbart i längden med 12mm.
Fairlane: Tanken är lägga plastfolie emellan som fuktspärr.
GoForit: Jag hörde från en golvläggare att man åtminstone behöver 10mm< regel. Men jag vet själv inte om det är tillräckligt hållbart i längden med 12mm.
Snackar vi om en betongplatta/sula på mark så får det väl uppfattas som en riskkonstruktion precis som Fairlane är inne på.
10 eller 12mm är ju inget jag betraktar som en regel. Det är en list, eller ett mellanlägg på brädgården.
10 eller 12mm är ju inget jag betraktar som en regel. Det är en list, eller ett mellanlägg på brädgården.
Ja, jag tolkade det som ett mellanbjälklag eftersom du skrev balkongdörr..
Problemet är ju inte bygghöjden utan det faktum att du måste skruva golvet.
Finns det någon möjlighet att montera det med något beslag?
Problemet är ju inte bygghöjden utan det faktum att du måste skruva golvet.
Finns det någon möjlighet att montera det med något beslag?
Tack! Pelle: Jag ringde Södra interiör som är golvtillverkaren och de sa att jag endast bör skruva golvet, inte limma det eller lägga det flytande. De visste inte om man kunde skruva det direkt i betongen.
Go For it: Att montera det med något beslag vore en lösning, men jag vet inte hur det skulle kunna se ut..
Go For it: Att montera det med något beslag vore en lösning, men jag vet inte hur det skulle kunna se ut..
Varför inte bara skaffa ett tunnare furugolv som du lägger flytande? Då bygger det ju mycket mindre.
Här är ett exempel, finns troligen lite bättre kvalité från andra ställen.
https://www.byggmax.se/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112
Här är ett exempel, finns troligen lite bättre kvalité från andra ställen.
https://www.byggmax.se/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112