Byggahus.se

regla upp 12mm på betongplatta för furugolv?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag ska nu lägga ett 27mm furugolv och vill regla upp mitt golv så lågt det bara går, pga balkongdörr och andra dörrar. Min tanke är att regla upp det med 12mms ströläkt och bulta fast den med betongspik och sedan skruva fast golvet i läkten. Vad tror ni om den lösningen?

Redigerat 1 apr 2015 11:43
  2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Skruva i 12mm drar ju inte mycket..
    Jag är tveksam

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Nu är jag långt ifrån någon expert i ämnet, men det låter som en riskkonstruktion i mina ögon. Organiskt material direkt på betongplatta låter som att be om fuktproblem om jag inte missuppfattat dig direkt. Kan en platonmatta vara ett alternativ?

4. B
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar!
    Fairlane: Tanken är lägga plastfolie emellan som fuktspärr.
    GoForit: Jag hörde från en golvläggare att man åtminstone behöver 10mm< regel. Men jag vet själv inte om det är tillräckligt hållbart i längden med 12mm.

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Snackar vi om en betongplatta/sula på mark så får det väl uppfattas som en riskkonstruktion precis som Fairlane är inne på.

10 eller 12mm är ju inget jag betraktar som en regel. Det är en list, eller ett mellanlägg på brädgården.

6. B
    Medlem Nivå 5
    Det är i en lägenhet 3:e våningen. Vad kan tänkas var den bästa lösningen om jag bara har möjlighet att "regla" upp till 15mm?

Redigerat 1 apr 2015 12:06
  7. P
    Medlem Nivå 8
    Tillverkaren av golvet borde ha förslag på hur man kan lägga det på betongunderlag. Tex kan man limma ihop golvplankorna till ett flytande golv eller limma golvet i betongen.

8. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ja, jag tolkade det som ett mellanbjälklag eftersom du skrev balkongdörr..

Problemet är ju inte bygghöjden utan det faktum att du måste skruva golvet.
    Finns det någon möjlighet att montera det med något beslag?

9. B
    Medlem Nivå 5
    Tack! Pelle: Jag ringde Södra interiör som är golvtillverkaren och de sa att jag endast bör skruva golvet, inte limma det eller lägga det flytande. De visste inte om man kunde skruva det direkt i betongen.

Go For it: Att montera det med något beslag vore en lösning, men jag vet inte hur det skulle kunna se ut..

10. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Vad heter golvet?
    Så kanske vi kan komma lite längre med kreativa förslag.

11. B
    Medlem Nivå 5
    kreativa förslag är precis det jag längtat efter:). Golvet heter Golv Furu Rustic

12. P
    Medlem Nivå 8
    Måste det vara just det golvet då? Furugolv är det väl många som gör?

Annars KAN man kapa av dörrar en bit nertill. Men massa extrajobb blir det ju.

13. P
    Medlem Nivå 8
  14. B
    Medlem Nivå 5
    Bra tips! Golvspånskiva låter som en bra men lite väl dyr lösning (drygt 100kr/m2)

15. V
    Verktygstokig · Nivå 22