Byggahus.se

Regla på yttervägg invändigt

1. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 103 inlägg

nino

Renoverare
    Ska regla på en murad yttervägg med en 70 regel...
    Problemen är
    Golvet består av platta på mark, 5-10cm eps och 20-25mm flytspackel. Antar att spacklet är för svagt för att fästa betongexpander i?
    Tips på hur man får till det?

Jag vill inte fästa en regel i taket, då det är ganska lyhört, utan jag vill sänka taket så jag kan isolera och montera dubbel gips.
    Väggen består av murad natursten och utanför den så har man murstocken upp ett nytt "skal" av ca 50mm ytong eller nåt i den stilen, antar att det är ganska svag att fästa upp ett helt tak med reglar gles 2x13mm gips och 12mm innertak det kommer ju att väga en hel del

Taket är ca 40kvm, 4.5 x 8m

Absolut bäst vore ju om man skruvade upp i bef innertaket som består av spontade plank men jag är som sagt rädd att det kommer att fortplanta ljud ner i innertaket

Tips idéer mottages tacksamt

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag har problem med att förstå din beskrivning. Ytongskalet måste väl vara innanfför naturstenen? Du har ingen ritning?

3. nino

nino

Renoverare
    Ja det är innanför naturstenen
    Fråga är väl egentligen hur man fäster nåt i ytong så att det håller och hur jag ska fästa i golvet....
    Normalt sett så hade jag kapat reglarna lite för långa och spänt dom mellan golv och tak, nu vill jag ju inte ha nåt som ligger mot innertaket utan vill fästa i väggen

4. J

justusandersson

Medlem
    Det finns särskild lättbetongskruv. Fäst en regel på högkant upptill som du skruvar i lättbetongen, och skruva sedan ytterligare en regel i den första. Om du sedan spänner in de stående reglarna räcker det att fästa syllen i golvputsen på enstaka ställen så att den inte glider iväg. Se bifogade skiss.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Lättbetong.jpg

• Laddar…
  5. nino

nino

Renoverare
    Ja jag har varit inne på det, bara man får det att sitta i väggen så löser det mesta sig.

Andra väggen är cement hålsten, tips på att fästa där?

En plåtskena på golvet först tänkte jag också på, då får man det rakt iaf och kan kanske skippa nedre golvregeln?
    Blir osb och gips på reglarna

6. J

justusandersson

Medlem
    Spikplugg, så får du hålen i betongstenen att hamna rätt. Plåtskena på golvet gör allt enklare. Lägg någon form av asfaltpapp under denna, så ökar fuktskydd och friktion. Behöver inte vara syllpapp. Remsor av underlagspapp går också bra.

• Laddar…
  7. nino

nino

Renoverare
    tycker det är svårt att få fast nåt i hålsten... inget som fäster

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 831 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Hur tänkte du sänka taket utan att fästa regler i just taket? Vad gör det lyhört om du fäster reglar där?

9. nino

nino

Renoverare
    Brukar sätta några band runt dom tvärgående reglarna och upp i taket för att få nåt som håller uppe på mitten.
    Ljudet fortplantar sig genom träkonstruktionen, fäster man inget i innertaket så minskar det ljudet, sen lägger jag en 45mm isolering och dubbla gips plus färdiga innertaksskivor så den konstruktionen blir rätt tung och dödar en del ljud till. Tätar så klart ev springor i vinkeln tak / vägg i alla lager.
    Så bygger jag om det är rätt eller fel får tiden utvisa, svårt att veta när jag bara gjort hall och sovrum och det är väggar som fattas fortfarande.

Nån som har andra idéer så fram med dom :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.