Byggahus.se

regla för gips vid fönster

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hur reglar man bäst för att fästa gipsskivor i det röda markerade området på bilden. det ska sitta två skivor som möts mitt på fönstret, så som man brukar sätta skivor vid dörrar och fönster.

Men hur ska man fästa regeln i taket? det finns inget annat än underdelen av takstolen och på den sitter ju glesen monterad. Någon med idéer?

2. N
    Medlem Nivå 5
    Behöver du någon kottling mellan skivorna där då?
    Hur långt är det mellan fönstret och taket? Är det som vanligtvis ca 20 cm så kommer troligen inte skarven att röra sig om du spacklar den med pappremsa.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    jag hade satt en lös kortling, utan att fästa den i nån annan regel.... Bara skruva fast den med lämpligt antal skruv så kommer det gå bra.....
    Försök att hålla måtten oxå.... h

4. D
    Medlem Nivå 2
    Skulle uppskatta att avståndet mellan överdelen av fönstret och taket är ca 25cm

Har ritat en ny bild där gipsskivorna är markerade i blått och rosa hur dom är tänkta att sitta men hur jag fäster i överkant (röd linje) är det svåra. Eller menar ni att det inte behöver fästas uatn det ska gå att spackla utan att det rör sig för mycket?

Dessutom, hur fäster man det tvärgående regeln ovanför fönstret om det inte finns en regel där den röda linjen är inrättad?

5. D
    Medlem Nivå 2
    Sätta en lös kortling utan att fästa den? Kan du utveckla?

6. MoN
    Medlem Nivå 2
    Du skruvar fast en regel på gipsskiva ett så att halva regeln sticker ut, därefter skruvar du skiva två i denna regel. Regeln fungerar då enbart som förband mellan de två skivorna. Det finns även plåtband för detta ändamål.

7. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ja men det verkar som att det hela kompliceras av att dom verkar inte ha några stående reglar på var sida om fönstret.... Utan på skissen ser det ut som att det bara är en ram..... Då hade jag gjort om alltihop om så e fallet.... Stående reglar precis till höger och vänster om ett dörr eller fönsterhål är ju en standard, och det är först och främst för att ge stadga åt partiet... Varje ggn man stänger en dörr eller ett fönster så uppstår ju vibrationer.... Dessa vibrationer kan utlösa en mängd problem framöver......

8. D
    Medlem Nivå 2
    Det är min bild som är felaktig, regeln på sidorna om fönstret går hela vägen upp, dock saknas det en regel i mitten av fönstret på ovansidan, det finns ju under så jag förstår inte varför dom inte gjort det ävan på ovansidan från början

9. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Då kan du lägga en kortling över som jag förklarade innan.. Varför det inte är gjort??? Tja, slarv eller okunskap..
    man ska alltid ha en regel bakom en skivskarv, undantaget kan vara om det är typ, 5 cm emellanträ och trä...

10. N
    Medlem Nivå 5
    Men om det fattas en gles i ovankant av fönstret måste du ju sätta dit en så du får till smygar osv sedan iallafall, så då är det väl lika bra att du skråspikar dit en gles både i överkant av fönstret och i underkant på takstolen, sedan kottlar du i mellan skivorna som MoN skrev.

11. D
    Medlem Nivå 2
    Det fattas ingen gles ovan fönstret utan det fattas precis under taket. Smygarna blir inget problem. Problemet just är ju att jag ser inget smidigt sätt att skråspika i underkant på taket.

12. N
    Medlem Nivå 5
    Ok, men då kanske det räcker med MoNs förslag, det är ju inte direkt så ni kommer att hänga knäveck i just dom gipsskivorna ändå så dom kommer inte att sitta och fladdra om dom är sammanbundna med en bit gles.