Byggahus.se

Registrera ny ägare på nyköpt och avstyckad tomt +värdering??

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi har köpt tomt två månader sedandär vi avser att bygga hus, klart jan 2021. Dock önskar jag att det är klart december 2020 för att slippa skatt.

Vi måste nu vad jag förstått det som registrera fastigheten hos lantmäteriet.
    Dock är nu frågan, eftersom det är ny avstyckning finns inte fastigheten. Hur gör jag då?

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...agfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/

Fråga två är vad blir taxeringsvärdet? Vi har fått en värdering av taxeringsvärdet från Bjurfors, ska vi bifoga det på något sätt? Antar att man vill hålla den låg.

hjälp uppskattas.

//Thomas

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så snabbt som möjligt bör ni eller kanske säljaren skicka in kontraktet till lantmäteriet,
    så de kan påbörja arbetet med fastighetsbildning och avstyckning.
    Sådant är ju ofta långdragna processer, och tar gärna minst ett halvår.
    Sedan skall bygglov sökas hos kommunen och även detta tar ju lite tid.
    Vad taxeringsvärdet blir kan vi ju inte veta, vi vet ju inget om det tänkta tomten.
    Vad den kostade är väl ett rimligt värde att gå ut från.

Två frågor:
    Har ni fått ett förhandsbesked från kommunen att ni får bygga?
    Har ni en villkorsklausul i köpekontraktet att köpet går tillbaka om ni inte får lagfart?

Så jag har lite svårt att se att ni skall kunna få byråkratin klar och dessutom huset byggt och besiktigat innan året är slut.

3. K
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar. Blir lite rädd här. Bygglov har redan beviljats på tomten och bygget är i
    Hej,

kanske inte var tydlig i detta.

tomten har vi köpt kontrakt finns. Banken har kontrakt. Bygglov finns och byggnadskreditiv m.m är gjort. Lantmäteriet själva har styckat av tomten till oss år 2019. vi köpte den dock 2020 mars.

Det jag undrar är egentligen om banken gör detta nu när jag läst på lite mer, eller om vi skall skriva in det själva, samt vad taxeringvärdet blir, då jag vill ha den så låg som möjligt för man blir ju straffbeskattad om man ej fått slutbesked senast december i år om man påbörjat i år.

Stora frågan jag får av dig nu är varför skulle jag _inte_ få lagfart?? blir orolig där.

4. M
    Medlem · Nivå 5
    Du säger att fastigheten redan är avstyckad således måste den finnas? Om den avstyckades redan 2019 söker du lagfart som vilken fastighet som helst.

5. K
    Medlem Nivå 2
    Ok. Jag eller banken?

6. M
    Medlem · Nivå 5
    Är köpet fullbordat? Det brukar vara något som mäklaren/banken sköter i samband med fullbordandet om de har varit inblandade. Men det är ditt ansvar, ska sökas inom tre månader. Själva handläggningen kan ta upp till tre månader dessutom. Så har de inte skickat in får du själv ansöka, ska finnas info om hur du går tillväga på Lantmäteriets hemsida.

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 2
    Tack jag kollar med bank.