Byggahus.se

"Regeringens förslag ger dubblerad hyra för andrahandslägenheter"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 291 inlägg
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Magnus h

"genomsnittliga etta i centrala Stockholm"? Toalt ointressant, eftersom det inte går att hyra en central etta i Stockholm om man inte känner någon som känner någon...

Om de hade jämfört med en trea i Jönköping, vad hade de då fått för värden?

3. E
    Anonym
    Skrivet av: lars_stefan_axelsson

Jag förstår egentligen inte invändningen mot detta. Om det är en privatperson som köpt en lägenhet, och denna har ränte- och kapitalkostnader så måste ju vederbörande ta ut dem? Eller är det tänkt att hen skall gå back 5000:- i månaden med räkneexemplet ovan? Det leder ju knappast till några andrahandsuthyrningar. Kan någon förklara vad problemet är?

Jag antar att man idag gör det under bordet istället? Dvs. hyresgästen får betala full kostnad plus säkert lite till, utan att ha några som helst andra rättigheter. Så hur skulle förslaget vara en försämring?

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Line

Så här blir det med borgarna vid makten, usch. Tänk på barnen.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: johan

problemet är ju bostadsbristen som man inte verka göra något åt...

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

problemet är att få med pengar kan köpa måååånga lägenheter för att bli "hyresvärdar"..

7. E
    Anonym
    Skrivet av: byggankan

Jag tycker det är ett bra förslag, man måste få ta ut vad det faktiskt kostar att äga lägenheten. Däremot så tycker jag inte det är bra om det kombineras med de förslag som finns om att försvåra för bostadsrättsföreningar att ha åsikter om andrahandsuthyrning.

Som anonym skriver så kan det ju bli att man köper på sig många lägenheter bara för att hyra ut och det är ju något som kan orsaka bostadsbubblor.