Byggahus.se
Krilleman Krilleman skrev:
Du gissar alltså att en elbil med tvivelaktig batterikapacitet, som redan kostar en förmögenhet för en ansatt barnfamilj, skulle vara ett alternativ i hyresrätt?!

Om det då skulle vara din aktuella sits, skulle du då köpa den bilen?

Jag tror inte det.
Sanningen är att klassamhället kommer att komma tillbaka. De stora massorna i hyresrätt eller konkursmässig brf kommer att få klara sig utan bil. Men detta vill ingen tala om men så kommer det att bli. Enda sättet att halvera utsläppen till 2030 är att massorna slutar åka bil och får klara sig med cykel, dvs de kommer att bli inlåsta i sina respektive förorter.

A Anders_Nilsson skrev:
Sanningen är att klassamhället kommer att komma tillbaka. De stora massorna i hyresrätt eller konkursmässig brf kommer att få klara sig utan bil. Men detta vill ingen tala om men så kommer det att bli. Enda sättet att halvera utsläppen till 2030 är att massorna slutar åka bil och får klara sig med cykel, dvs de kommer att bli inlåsta i sina respektive förorter.
I Saudiarabien bygger man en 13 mil lång och 200 m bred höghusstad helt utan bilar med kollektivtrafik under mark. Tanken är att inga vardagsärenden skall vara mer än fem minuter bort. Det blir intressant att se hur den myrstacken uppfattas av invånarna. Tanken är att den skall rymma nio miljoner människor.

Befolkningstäthet en blir 5x vad man har i världens mest tätbefolkade stad (Manilla).

Till frågan om hur dom ska ha råd:

Jag gjorde en TCO kalkyl med ett 3 årigt ägande som tidsfaktor. Jämförde vår nuvarande Kia Ceed för totalt 156tkr i inköp samt en bensin förbrukning på 0,65 liter milen. Min sambo kör cirka 12 mil till jobbet.

Vår besparing skulle bli så hög att vara bränsle + servicekostnaderna på bensinbilen skulle nästan finansiera en helt ny Kia E-Niro på 3 års leasing. Alltså hade vi kunnat behålla vår Ceed och skaffa en elbil och ha ungefär lika mycket pengar i plånboken.

Samma är sant för den ensamstående mamman, om hon köper en elbil så sparar hon in driftkostnaderna men betalar högre inköpspris.

Med tiden kommer elbilar komma ner i pris, man ser dessutom att dom äldre bilarna är inte särskilt slitna i batteriet efter tex fem - sju år. (Åldern på dom äldsta bra elbilarna på marknaden).

Kan leta upp kalkylen och dela med mig av ikväll.

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är förvisso inte ensamstående mamma, men har 2 barn och jag ville banta bilkostnaden. Gick från en passat till en beg Renault Zoe.
Visst är den dyrare än motsvarande fossilbil, ungefär lika dyr som en lika gammal familjekombi. Vi får planera hur vi åker och packar, men det fungerar förvånansvärt bra.

Den ensamstående mamman som kör en 20 år gammal Nissan Micra för det var det enda som hon hade råd att köpa kommer inte kunna köra elbil närmsta åren. Men alla de som köper en bil för 150.000 kommer kunna hitta en elbil för ungefär samma pengar. Kanske inte lika bra på alla andra punkter, men det är ju något som var och en får prioritera.

Solceller tycker jag verkar utmärkt om de dimensioneras för sitt eget behov. Men jag måste säga att jag tror som tidigare uttryckts att säljarna kommer justera priserna med hänsyn till ev bidrag och avdrag så att det efter detta fortfarande är marknadspris som den som köper pungar ut med.
Får man fråga vilken generation det är och hur du uppfattar förbrukningen i verkligheten främst motorväg? Klarar den motorväg med 2kWh milen?

Är själv lite sugen på en Zoe R90 41kWh eftersom dom börjat komma ner rejält i pris. Även med batterihyra är kalkylen intressant eftersom jag har knappt 5 mil till jobbet.

• Gilla
acmalmberg
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Får man fråga vilken generation det är och hur du uppfattar förbrukningen i verkligheten främst motorväg? Klarar den motorväg med 2kWh milen?

Är själv lite sugen på en Zoe R90 41kWh eftersom dom börjat komma ner rejält i pris. Även med batterihyra är kalkylen intressant eftersom jag har knappt 5 mil till jobbet.
Det är en 41kwh, idag drygt 10 mil motorväg ca 105kmh och då har jag 11 mil kvar, den antar nog motorvägsmil. Om man förvärmer kommer man längre, likaså om man kör 90. Idag var det 6 mil enkel x2 och hade inte bilen inkopplad i natt då jag bara kört nån mil igår då den var fulladdad.

1.5 -1.6 verkar den dra motorväg, 1.3-1.4 på min normala pendling med Essingeleden plus 1 mil 110.

Mot en passat gte är den liten och bullrig, men pigg och hyfsat bekväm att köra. Torqesteer och spårkänslig.

Att alla funktioner verkligen funkar (värma/ladda med app, navigation mm) är underbart mot vw som är som ett lotteri om det ska fungera...

S
Fattar inte vad det ska vara bra för att driva på inflationen så hårt man bara på något vis kan?... :(

Det känns ju kontraproduktivt att subventionera något där efterfrågan på kort sikt överstiger tillgången på solceller och installatörer. Subventionerna kommer ju inte minska priset. Jag har också svårt att se hur småskalig elproduktion skulle vara effektivt på samhällsnivå.

Solceller på taket är ju bara bra för att man inte kan lita staten för energibehovet utan måste ta tag i det själv samt att elöverföringen på taket inte beskattas. Lite som ved. Annars har ju solcellsparker bättre möjlighet få effektivitet i installation och underhåll och inköpspris.

Hade de varit kompetenta hade de gett subventioner på bergvärme och andra värmepumpar. Kanske till och med statlig lån med låg ränta för bergvärme. Så tröttsamt med allt denna symbolpolitik ...

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det känns ju kontraproduktivt att subventionera något där efterfrågan på kort sikt överstiger tillgången på solceller och installatörer. Subventionerna kommer ju inte minska priset.

Hade de varit kompetenta hade de gett subventioner på bergvärme och andra värmepumpar. Kanske till och med statlig lån med låg ränta för bergvärme. Så tröttsamt med allt denna symbolpolitik ...
Eller sänka momsen på vissa produkter….

Krilleman
A Anders_Nilsson skrev:
Enda sättet att halvera utsläppen till 2030 är att massorna slutar åka bil och får klara sig med cykel, dvs de kommer att bli inlåsta i sina respektive förorter.
Och vad gör det för skillnad när Kina bygger nya kolkraftverk i stor skala?

Krilleman Krilleman skrev:
Och vad gör det för skillnad när Kina bygger nya kolkraftverk i stor skala?
Handlar säkert om att kunna klappa sig själv på axeln för många personer.

T
Det är ju bara politisk kosmetika som inte påverkar vad köparen till slut betalar. Sänkta skatter, bidrag rut och rot och alla sanslösa påhitt blir bara bonusar för företagen som höjer priserna när sådana dumheter införs. Bättre då att behålla skatter som går till det offentliga istället för gåslever åt politikernas vänner i det s k "näringslivet" och se till så att det finns riktig konkurrens, vilket det inte gör inom solkraftsinstallation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.