Nu blir åtminstone jag förvirrad. Attefallsåtgärder kan ju göras trots att de inte följer detaljplanen, men den skall ändå följas?

pacman42 pacman42 skrev:
Nu blir åtminstone jag förvirrad. Attefallsåtgärder kan ju göras trots att de inte följer detaljplanen, men den skall ändå följas?
Detaljplan ska följas med undantag från icke lovpliktiga åtgärder, de får ju uttryckligen bryta mot detaljplanen enligt lagen. Men det är ju rätt begränsade småsaker som t ex:

- Komplementbyggnader (inklusive max 30 kvm bostadskomplementbyggnad) med begränsad höjd och maximalt total yta.
- Bygglovsfria mindre utbyggnader av en- och tvåbostadshuset med en maximal yta.
- Färga om en eller tvåbostadshuset.
- Vissa lägre murar eller plank och sådana inom 3,6 m från huset.
- En enda parkeringsplats för en- och tvåbostadshus med begränsad yta.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detaljplan ska följas med undantag från icke lovpliktiga åtgärder, de får ju uttryckligen bryta mot detaljplanen enligt lagen. Men det är ju rätt begränsade småsaker som t ex:

- Komplementbyggnader (inklusive max 30 kvm bostadskomplementbyggnad) med begränsad höjd och maximalt total yta.
- Bygglovsfria mindre utbyggnader med en maximal yta.
- Färga om en eller tvåbostadshuset.
- Vissa lägre murar eller plank och sådana inom 3,6 m från huset.
- En enda parkeringsplats för en- och tvåbostadshus med begränsad yta.
Jo, jag tyckte bara formuleringen i den inklippta texten var rolig då den för sig själv blev men motsägelse till syftet ändringen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, jag tyckte bara formuleringen i den inklippta texten var rolig då den för sig själv blev men motsägelse till syftet ändringen.
Det finns helt klart en ändamålsmotsägelse mellan PBLs grundupplägg med detaljplaner som beslutas av kommunen och som ska styra byggnationen i ett område via toppstyrning (det kommunala planmonopolet) och de senare liberaliseringar som har gjorts där den enskilde i vissa delar kan kringgå detaljplanerna.

Och det här påpekas av remissinstanserna varje gång våra politiker vill kringgå den i grunden centralistiska tanken bakom PBL och varje gång intygar regeringen att nej då, vår liberaliserande lagändring rubbar inte grundtanken i PBL, det är bara ett marginalundantag.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
När är mest troligt att lagen träder i kraft?
1) oktober
2) november
2) december
3) jan-mar 2026
4) apr-jun 2026
5) senare i 2026
6) 2027->

2

• Älska
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
2
Dagens bästa inlägg. Kort och koncist!

• Gilla
  • Haha
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fortfarande inte fått något svar från departementet. Är det någon annan som försökt?

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Nej, och blir avskräckt av ditt ickebesvarade. Känner mig dock rätt trygg med min beräkning av beredningstid och ditt gräv om poängen med ikraftträdande i år för att spela på alternativ(-en) två.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
R Rudde87 skrev:
Jag har fortfarande inte fått något svar från departementet. Är det någon annan som försökt?
Har du ringt?

U
pacman42 pacman42 skrev:
Håller med!…-isch
Problemet är att det är två alternativ 2. Så även om det är koncist är det ett oklart svar

Det är trots numreringen det näst kortaste tidsspannet.

S skyisthelimit skrev:
Har du ringt?
Yes, hon som svarade sa att jag behövde mejla in frågan

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
När är mest troligt att lagen träder i kraft?
1) oktober
2) november
2) december
3) jan-mar 2026
4) apr-jun 2026
5) senare i 2026
6) 2027->
2 december

R Rudde87 skrev:
Yes, hon som svarade sa att jag behövde mejla in frågan
Jag har just mailat pressekreterare på departementet med fråga om status. Blir positivt överraskad om dom svarar....

• Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.