124 720 läst · 908 svar
125k läst
908 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 502 inlägg
Det är nog redan för sent. Ingen vet säkert, men ikraftträdande 1/12 är nu betydligt troligare än 1/10.H Håkan Sundström skrev:
Att det fortfarande är troligt att det sker i år har med vissa covidkompensationsfrågor att göra.
Står mer om det här ett par–tre sidor upp i tråden.
Undrar hur många kommuner som helt plötsligt kommer att tycka att all bostadsmark och bostadsbebyggelse är värdefull kulturmiljö så att det bli "business as usual" efter att de nya reglerna har trätt i kraft?
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 7 814 inlägg
Och då blir det den "långa" vägen i så fall för ev byggnation :/Claes Sörmland skrev:
På Stockholms kommunns sida kan man läsa om klassificeringen;
"Klassificeringen är ett expertutlåtande som saknar juridiskt skydd eller rättslig verkan. Prövning enligt plan- och bygglagen görs i en detaljplane- eller bygglovsprocess av stadsbyggnadskontoret/stadsbyggnadsnämnden."
Medlem
· Stockholm
· 7 814 inlägg
Hej,
802 kommentarer att läsa igenom känns lite väl mastigt.
Min fråga gäller attefallutbyggnad enligt de nya reglerna som ska medge 30kvm.
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?
Medlem
· Stockholm
· 7 814 inlägg
Du kan läsa detaljerna i förslaget härA adde_hjelm skrev:Hej,
https://www.regeringen.se/contentas...be105a6381/ett-nytt-regelverk-for-bygglov.pdf
Såhär står det om tillbyggnad:
Nu är jag inte expert på det, men slår man upp bruttoarea står det: "Bruttoarean är den sammanlagda arean av alla våningsplan i en byggnad", så jag tolkar det som att bygger du ut två våningar så är det då 15 kvm gånger 2 som gäller. Annars blir det ju 60 kvm utbyggnad...
Tack för det, ingen ändring av det alltså.
Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.
Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)
Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Jag läser inte förslaget till lagändringar som att detaljplaner inte ska följas. Tvärt om så önskar regeringen även fortsatt att detaljplaner följs (s. 229 lagrådsremissen):M morgonspöket skrev:Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.

Missar jag något?