H Håkan Sundström skrev:
Letar och letar information om hur det går framåt med föreslagna ändrade regler för bygglov. Finns det någon som vet status på ärendet? Propositionen måste komma snart om man ska hinna rösta i kammaren innan sommaren och de nya reglerna träda ikraft den 1/10.
Det är nog redan för sent. Ingen vet säkert, men ikraftträdande 1/12 är nu betydligt troligare än 1/10.

Att det fortfarande är troligt att det sker i år har med vissa covidkompensationsfrågor att göra.

Står mer om det här ett par–tre sidor upp i tråden.

• Ledsen
klaskarlsson
  • Laddar…
Undrar hur många kommuner som helt plötsligt kommer att tycka att all bostadsmark och bostadsbebyggelse är värdefull kulturmiljö så att det bli "business as usual" efter att de nya reglerna har trätt i kraft?

useless useless skrev:
Undrar hur många kommuner som helt plötsligt kommer att tycka att all bostadsmark och bostadsbebyggelse är värdefull kulturmiljö så att det bli "business as usual" efter att de nya reglerna har trätt i kraft?
I Mjölby jobbar man i alla fall på det...

• Gilla
  • Haha
Eva777 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och då blir det den "långa" vägen i så fall för ev byggnation :/

På Stockholms kommunns sida kan man läsa om klassificeringen;
"Klassificeringen är ett expertutlåtande som saknar juridiskt skydd eller rättslig verkan. Prövning enligt plan- och bygglagen görs i en detaljplane- eller bygglovsprocess av stadsbyggnadskontoret/stadsbyggnadsnämnden."

• Gilla
HOLBE
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enl Corren har man lagt det på hyllan nu..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är tillbyggnad och komplementbyggnad samma pott på 45 kvm?

E Erikenn skrev:
Jag har förstått det som olika "potter" - likt dagens regler med attefallshus vs attefallsutbyggnad.

U
E Erikenn skrev:
Nej det är två olika potter, 30kvm för tillbyggnad och skärmtak
45kvm för komplementsbyggnader/-hus

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Hej,
802 kommentarer att läsa igenom känns lite väl mastigt.
Min fråga gäller attefallutbyggnad enligt de nya reglerna som ska medge 30kvm.
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?

A adde_hjelm skrev:
Hej,
802 kommentarer att läsa igenom känns lite väl mastigt.
Min fråga gäller attefallutbyggnad enligt de nya reglerna som ska medge 30kvm.
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?
Du kan läsa detaljerna i förslaget här
https://www.regeringen.se/contentas...be105a6381/ett-nytt-regelverk-for-bygglov.pdf

Såhär står det om tillbyggnad:

Bygglov för tillbyggnad av en byggnad som inte är en komplementbyggnad
9 § Det krävs bygglov för tillbyggnad av en byggnad som inte är en komplementbyggnad om tillbyggnaden 1. får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är större än 30,0 kvadratmeter...
Nu är jag inte expert på det, men slår man upp bruttoarea står det: "Bruttoarean är den sammanlagda arean av alla våningsplan i en byggnad", så jag tolkar det som att bygger du ut två våningar så är det då 15 kvm gånger 2 som gäller. Annars blir det ju 60 kvm utbyggnad...

Tack för det, ingen ändring av det alltså.

O
A adde_hjelm skrev:
Tack för det, ingen ändring av det alltså.
Det blir möjligt att bygga större tillbyggnad utan lov. Men nuvarande regler (attefall) kan du ju bara göra en tillbyggnad på max 15 kvm BTA.

O oxöga skrev:
Det blir möjligt att bygga större tillbyggnad utan lov. Men nuvarande regler (attefall) kan du ju bara göra en tillbyggnad på max 15 kvm BTA.
Yes, men ingen ändring i hur arean beräknas.

• Gilla
oxöga och 1 till
  • Laddar…
Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.

Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)

M morgonspöket skrev:
Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.

Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)
Jag läser inte förslaget till lagändringar som att detaljplaner inte ska följas. Tvärt om så önskar regeringen även fortsatt att detaljplaner följs (s. 229 lagrådsremissen):

Utdrag ur lagtext om planmonopolet och behovet av åtgärders planenlighet enligt plan- och bygglagen.

Missar jag något?

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.