124 388 läst · 908 svar
124k läst
908 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 653 inlägg
Hade gärna sett att man hade dessa 65m2 fritt på alla tomter med huvudbyggnad redan. Sen skriver man över SAMTLIGA detaljplaner med nya A B C D nivåer bara på förtätningsgraden. Mindre detaljstyrning om byggnadshöjd och byggarea, kör max 50% av tomten på byggnader i zon C eller så. Zon A får obegränsad byggnadshöjd?J Jaggatagga skrev:Ja jag förstår inte den här förkärleken till att inrätta större och större undantag för olika slags komplementsbyggnader som för tankarna till kåkstäder.
Lyckligtvis är mina två grannar för gamla för att orka smälla upp en 65m2 stuga på tomten.
Ska läsa förslaget för att se men generellt sett finns det ju utrymme för förenklingar ...
Men detta nu är ett stort kliv åt rätt håll!!
Redigerat:
Försökt läsa genom förslaget verkar bli tydligare kring ekonomibyggnader. Vågar man hoppas att det innebär att de här ekonomibyggnader kan byggas utan krav på aktiv näring? (dvs det som i praktiken har tolkas som att du ska ha en inkomst som motsvarar en normal lön)
Detta är en väldigt stor ändring. En del i bygglovsprocessen är väl också att säkerställa att regler efterföljs. Typ ventilation, brand, tillgänglighet mm. Behöver man certifiera detta externt nu då eller är det helt enkelt ingen som kontrollerar? Det blir nog knappast billigare i längden som vurmare av privatisering alltid hoppas på.
Jag är försiktigt skeptiskt till all typ av nyliberalisering (svensk välfärd RIP) men håller med om att dagens byggprocesser är sjukt omständiga/långdragna. Ska bli spännande att följa detta.
Jag är försiktigt skeptiskt till all typ av nyliberalisering (svensk välfärd RIP) men håller med om att dagens byggprocesser är sjukt omständiga/långdragna. Ska bli spännande att följa detta.
Redigerat:
4.5 meter till granne kan kortas om berörd(a) grannar godkänner bygget.Grylf skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 497 inlägg
Och på frågan vad ska vi med kristdemokrater till, är det alltså bygglovsliberaliseringar som ska in på vågrätt ett.
Tackar!
Tackar!
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Det är faktiskt en central del av det även om skribenterna här gärna diskuterar de enskilda liberaliseringarna. Hela PBLs bygglovsdel skrivs om, det är ett nytt kapitel. Målet är enligt statsrådet att reglerna ska vara samlade på ett enda ställe och lagtexten tillgänglig och reglerna enkla.att förstå.M maria01 skrev:
Helt klart har det varit alldeles för mycket byråkrati kring bygglov, men dessa förändringar är nog så långtgående. Minska avgifter och förenkla mer, men vill vi att grannen ska kunna måla fasaden neongul hur som helst?
Varsamhetskrav finns fortfarande kvar så man kan ju fortfarande få rättelseföreläggande om man bryter mot det (vilket man gör i ditt exempel). Vad värderar man högst; frihet på sin egen fastighet eller begränsa grannens möjlighet till frihet på sin? Finns inget rätt eller fel! Själv är jag glad att kunna byta ytterdörr utan att gå med mössan i hand till en bygglovshandläggare!N NoiseMaker skrev:
Inte en dag för tidigt att göra sig av med denna meningslösa kapitalförstöring av skattemedel. Dagens regler gör att kommunen kan begära in konsulthandlingar som kostar mer än hela åtgärden man planerat.
Jag är just nu uppe i en bygganmälansprocess där jag ska lämna in k-ritningar , situationsplaner och brandskyddsbeskrivningar för ett växthus på 15,5 m2 vi tänkte köpa. Hade det varit 15 m2 hade jag inte behövt göra någonting.
Sen är det ju inte helt dumt att fundera på vissa av frågorna som ställs i bygganmälan, exempelvis brandskydd från komplementbyggnader i tätbebyggda områden.
Jag är just nu uppe i en bygganmälansprocess där jag ska lämna in k-ritningar , situationsplaner och brandskyddsbeskrivningar för ett växthus på 15,5 m2 vi tänkte köpa. Hade det varit 15 m2 hade jag inte behövt göra någonting.
Sen är det ju inte helt dumt att fundera på vissa av frågorna som ställs i bygganmälan, exempelvis brandskydd från komplementbyggnader i tätbebyggda områden.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Härlig läsning den här lååånga lagrådsremissen så här på morgonen. Några reflektioner på typiskt bra saker som vi har ältat på detta forum i åratal:
- Kravet på planenligt utgångsläge för bygglov gäller bara utbyggnad.
- Kravet på planenligt utgångsläge för bygglov gäller bara i 15 år efter genomförandetiden löpt ut. D v s den som har hindrats av att få ett bygglov p g a att ens byggnad inte har stämt med planen får nu möjlighet om planens genomförandetid har passerat 15 år (mellan 20 och 30 år i praktiken, beroende på genomförandetiden som har beslutats). Så det planenliga utgångsläget gäller bara som krav när nya planer genomförs.
- Kravet på bygganmälan ska kraftigt begränsas så att det bara gäller åtgärder där det finns ett tydligt allmänt intresse.
- Gamla bygglagstitningens dispenser återinförs. De kallas nu för godtagbara avvikelser från detaljplan. Man tar särskilt upp att inreda vind när detaljplanen förbjuder det som exempel.
- Kravet på planenligt utgångsläge för bygglov gäller bara utbyggnad.
- Kravet på planenligt utgångsläge för bygglov gäller bara i 15 år efter genomförandetiden löpt ut. D v s den som har hindrats av att få ett bygglov p g a att ens byggnad inte har stämt med planen får nu möjlighet om planens genomförandetid har passerat 15 år (mellan 20 och 30 år i praktiken, beroende på genomförandetiden som har beslutats). Så det planenliga utgångsläget gäller bara som krav när nya planer genomförs.
- Kravet på bygganmälan ska kraftigt begränsas så att det bara gäller åtgärder där det finns ett tydligt allmänt intresse.
- Gamla bygglagstitningens dispenser återinförs. De kallas nu för godtagbara avvikelser från detaljplan. Man tar särskilt upp att inreda vind när detaljplanen förbjuder det som exempel.
Bara av ren nyfikenhet: varför ville man förbjuda inredning av vindar i gamla detaljplaner? Det är ju en inre åtgärd som inte påverkar området? Eller tänkte man att det blir för mycket folk i villaförorten med fler rum som man kan bo i?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 497 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Det handlade nog ofta om VA-frågor eller boendedensitet i området vid tiden. Och det var ju på den tiden en helt annat boendetäthet med kanske två lägenheter per småhus. Numera så bor det ett äldre par i samma jättesmåhus och de är dessutom bortresta större delen av året.S Staffan-N skrev: