109 000 läst · 826 svar
109k läst
826 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 227 inlägg
Avsnitt 4.7.3 i förslaget, s. 161. Avsikten är alltså att ändra rättsordningen där ingen idag anses kunna lämna grannmedgivande för allmän plats.
Din annalys är helt mitt i prick.O Oldfart skrev:Det är mycket möjligt att förvaltningschefer i den kommunala byråkratin reagerar precis så. För att försvara sin position, bibehålla sin makt och slippa sparka övertaliga bygglovshandläggare, kan de givetvis bemöta förändringen med att skicka ut dem på fältet för att utöva tillsyn. De kan säkert även fantisera om att kunna hitta så mycket avvikelser och problem att de kan försöka motivera politikerna att vrida tillbaks klockan och återinföra bygglovskrav. Arkitekterna och stadsplanerarna kan säkert dra sitt strå till stacken genom att förfasas över förlorade kulturvärden, förfulad stadsbild och mumla något om kåkstäder och civilisationens förfall.
Jag hoppas verkligen att inget av det där blir verklighet, utan att det här kan bli första i en lång rad av liberalisering och nedmontering av den överdrivna regleringen. Förhoppningsvis kan även förvaltningscheferna förstå att politikernas budskap är att de skall ta ett steg tillbaks, acceptera detta och inte försöka motverka utvecklingen. Om jag får drömma lite så blir det här en succé och sedan kan vi göra ytterligare nedmontering av dagens system till en valfråga.
Vi behöver inte en värd som utformas av byråkrater, för byråkrater.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 121 inlägg
Just bygglagstiftningen har man nog alltid så här långt ändrat långsamt med stora utredningar. Den påverkar så många aktörer i samhället så det gäller att förankra (eller trötta ut) alla parter. Mindre ändringar går ju att plöja igenom snabbare, ett år eller två.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 227 inlägg
Jag skulle säga att det tar typ två och ett halvt år om allt rullar på.Kattfan skrev:
- 12–24 månader framtagande av utredningsdirektiv och utredning
- 2–3 månader remisstid
- 3–6 månader omarbetande i regeringskansliet
- 3–6 månader lagrådsremiss, riksdagsbehandling och ikraftträdandetid.
I det här fallet tillsattes en utredning som fick 17 månader på sig. Därefter gick frågan ut på remiss i fyra månader. Sen fastnade frågan i regeringskansliet, sannolikt för att regeringarna Löfven/Andersson saknade en majoritet med gemensam reformvilja.
Därefter tog det 30 (!) månader för regeringen Kristersson att arbeta om förslaget till sitt. Nu återstår sex månader för lagrådsremiss, riksdagsbehandling och ikraftträdande.
Detta kanske någon som läst in sig kan svara på.
Blir det några förändringar gällande takkupor? försvinner anmälningsplikt mm för dessa också?
Blir det några förändringar gällande takkupor? försvinner anmälningsplikt mm för dessa också?
Vad gäller arkitekterna tror jag detta nog bara gäller några få med hög svansföring som har sitt på det torra redan så att säga, de som aldrig kommer ha brist på projekt för kunderna står i kö. Det är troligen dessa som hörs och syns mest i media.O Oldfart skrev:
Medan det stora flertalet arkitekter verkar ha det svårt få in tillräckligt med jobb just nu. Gissar att sådana här reformer kan dra igång många projekt runt om i landet (se bara i denna tråd hur många det är som funderar på den där utbyggnaden nu) och några procent av dessa är säkert så stora att även arkitekter kommer ifråga. Tillsammans med byggjobbare av olika slag.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 633 inlägg
Den här tråden visar verkligen vilken hämsko plan- och bygglagstiftningen är på byggandet, människors kreativitet och självbestämmande över ägda fastigheter.
Nu finns ett förslag att liberalisera PBL och genast vaknar forummedlemmarna till! Får jag nu göra den där utbyggnaden? Får jag bygga växthus? Slå upp ett tiny house till tonåringen? Takkupa för att få en bättre övervåning?
Många av de här projekten hade fastighetsägaren säkert kunnat få bygglov för, men eftersom det är dyrt att söka bygglov, processen är tidsödande och utgången oviss - struntar man helt enkelt i att försöka bygga det där man behöver (eller villhöver) för att förbättra sin egen ägandes fastighet.
Nu finns ett förslag att liberalisera PBL och genast vaknar forummedlemmarna till! Får jag nu göra den där utbyggnaden? Får jag bygga växthus? Slå upp ett tiny house till tonåringen? Takkupa för att få en bättre övervåning?
Många av de här projekten hade fastighetsägaren säkert kunnat få bygglov för, men eftersom det är dyrt att söka bygglov, processen är tidsödande och utgången oviss - struntar man helt enkelt i att försöka bygga det där man behöver (eller villhöver) för att förbättra sin egen ägandes fastighet.
Eller så bygger man utan att blanda in kommunbyråkraterna, det är sannolikt både enklare och billigare att be om ursäkt efteråt om man mot förmodan skulle bli påkommen än att söka tillstånd i förväg.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja så kunde man ju i alla fall göra förr. Men nu? Vet inte om man vågar det nu?F fribygg skrev:
Känns som nån som är lite kreativ på byggkontoret lätt med hjälp av ai analys av satellitbilder som jämförs med bygglov lätt skulle kunna hitta svartbyggen och öka risken på upptäckt enormt mycket.
Men jag håller med, ofta är det bättre att be om ursäkt istället för att be om lov.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 121 inlägg
Vill man göra det fortare så går det. Se pandemin eller ändringen av migrationslagstiftningen. Det är bara att man sällan vill.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att det tar typ två och ett halvt år om allt rullar på.
- 12–24 månader framtagande av utredningsdirektiv och utredning
- 2–3 månader remisstid
- 3–6 månader omarbetande i regeringskansliet
- 3–6 månader lagrådsremiss, riksdagsbehandling och ikraftträdandetid.
I det här fallet tillsattes en utredning som fick 17 månader på sig. Därefter gick frågan ut på remiss i fyra månader. Sen fastnade frågan i regeringskansliet, sannolikt för att regeringarna Löfven/Andersson saknade en majoritet med gemensam reformvilja.
Därefter tog det 30 (!) månader för regeringen Kristersson att arbeta om förslaget till sitt. Nu återstår sex månader för lagrådsremiss, riksdagsbehandling och ikraftträdande.