107 280 läst · 824 svar
107k läst
824 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Köper du en bebyggd småhusfastighet utanför detaljplan och sammanhängande bebyggelse får du enligt dagens regler uppföra näst intill hur många komplementbyggnader du vill utan vare sig bygglov eller anmälan.Grannens Häck skrev:
Här öppnar sig möjligheter. Garage kommer man att slippa bygglovskostnaden på om man istället bygger ett attefallsgarage. ( bara ett exempel).
Kanske rentav går att hänga på en 30-kvadarts utbyggnad ( direkt på planeringsstadiet enl bostadsministerns mycket tydliga anvisning)
Köp ett torp. Bygg "fritt" en massa splitter nya komplementbyggnader (60 kvmeter). Dessutom på höjden, vind, takkupor. No limit!
Kanske rentav går att hänga på en 30-kvadarts utbyggnad ( direkt på planeringsstadiet enl bostadsministerns mycket tydliga anvisning)
Köp ett torp. Bygg "fritt" en massa splitter nya komplementbyggnader (60 kvmeter). Dessutom på höjden, vind, takkupor. No limit!
Attans, jag som just fått nej till att bygga Attefallare närmare Parkmark än 4.5m och istället tagit en betydande meryta av tomten för en annan placering.
För denna nu godkända anmälan har jag betalt massa pengar som man kunde sparat... 🙄
För denna nu godkända anmälan har jag betalt massa pengar som man kunde sparat... 🙄
fasad ändring? jag har ett flerfamiljshus som är över 100år gammalt och då har kommunen haft veto om fasad ändring och är det någon som vet om denna ändring som regeringen föreslår kommer gälla mitt exempel också???
2027: Grannfejden med Robban är tillbaka 🍺Z z_bumbi skrev:Jag ser drivor av trådar framför oss om fem år där husägare fått besked om att de måste riva eller göra om för att de gjort inte uppfyller brandskydd och/eller tillgänglighet. Några år innan det kommer försäkringsfrågor när huset brann ner och försäkringsbolaget vägrar betala eftersom brandskyddet är undermåligt.
Trådarna om att grannen målar sitt hus chockrosa med gröna prickar kommer sommaren 2026 (hm garaget behöver målas...), samma sommar kommer också grannen bygger för vår utsikt etc.
Förvanskningsförbudet av kulturhistoriskt värdefulla byggnader ser ut att vara kvar.P Posthuset skrev:
Så jag ser framför mig att det i större utsträckning kommer bytas fasader och fönster för att det blivit lovbefriat, för att sedan föreläggas återställande för att man glömt att kolla med länsmuseet.
Hur ska mindre VA-samfälligheter värja sig från ivriga byggare som vill dra in VA i attefallshus? Inte alltid det finns kapacitet för att ansluta fler.Claes Sörmland skrev:
Så försvann också förbudet att utföra bygglovsbefriade åtgärder 4,5 m från gränsen om grannen är allmän plats. Får man grannemedgivande från huvudmannen för allmän plats så är det OK enligt regeringens förslag.
EDIT: Undantag finns för allmän plats under enskilt huvudmannaskap där det inte finns en huvudman utsedd enligt anläggningsförrättning. Där kvarstår förbudet. Men finns en anläggningssamfällighet som är huvudman för den enskilda platsen så kan den ge grannemedgivandet, t ex styrelsen för en samfällighetsförening.
Så jag som står i startgroparna för ett simpelt bygglov för att sätta in ett nytt fönster och bygga igen en av två garageportar till tät vägg gör lönt i att prioritera andra projekt i ett halvår som jag tolkar det?
Äntligen! Det här har varit en lång process, många av de här förslagen var ju redan på tapeten för några år sedan och skulle röstas genom innan det förra valet men sedan kom en energikris och fokus på el och bensin så det rann ut i sanden.
Att få inreda sin befintliga vind/övervåning ser jag som det största lyftet om detta går genom. Det finns sjukt många detaljplaner från mitten av 1900-talet som hindrar detta idag. Istället har folk fått bygga ut på marken helt i onödan till stora merkostnader.
Att få inreda sin befintliga vind/övervåning ser jag som det största lyftet om detta går genom. Det finns sjukt många detaljplaner från mitten av 1900-talet som hindrar detta idag. Istället har folk fått bygga ut på marken helt i onödan till stora merkostnader.
Luddis_1 skrev:
Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.
– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.
Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.
Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.
Länk
Förutom för byggbyråkraterna på kommunen som kommer bli arbetslösa 😂Appendix skrev: