104 542 läst · 813 svar
105k läst
813 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Luddis_1 skrev:
Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.
Det här är väl en skärpning av dagens regler? Eller har jag missat något? Nu får man ju i princip bygga hur många komplementbyggnader och hur stort man vill utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse så länge man håller sig inom tomten, det inte dominerar över bostadshuset och håller sig inom 4,5 meter från gränsen (utan grannens medgivande).
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 603 inlägg
På vilket vis tror du att förslagen ska leda till att människor gör tillbyggnader och komplementbyggnader med sämre brandskydd och tillgänglighet? Har inte fastighetsägaren ett egenintresse av ett gott brandskydd, och är inte tillgänglighet något allmänt önskvärt (det brukar hävdas av vissa på forumet)?Z z_bumbi skrev:Jag ser drivor av trådar framför oss om fem år där husägare fått besked om att de måste riva eller göra om för att de gjort inte uppfyller brandskydd och/eller tillgänglighet. Några år innan det kommer försäkringsfrågor när huset brann ner och försäkringsbolaget vägrar betala eftersom brandskyddet är undermåligt.
Men du, vi bor i Sverige. Landet som uppfann Mellanmjölken. Landet som präglas av en djupt gående kulturell konformism och ängslighet för vad folk ska tycka. Hur många hus kommer målas chockrosa med gröna prickar om förslaget blir verklighet? Eller kommer kanske Ängslige Svensson bara måla i någon ängslig nyans av greige (eller helst vitt, när hen fått tänka lite till på det)...Z z_bumbi skrev:
Grannen kan bygga för din utsikt redan enligt nuvarande regler. Att paja någons utsikt brukar inte vara ett skäl till att byggnadsnämnden gör tummen ner.
euhum... kollar bort på mina vänner med hus ... tänker "J*a tur att de har, som mig, sten/tegelhus" 🤣SågspånPappspikEternit skrev:
Men du, vi bor i Sverige. Landet som uppfann Mellanmjölken. Landet som präglas av en djupt gående kulturell konformism och ängslighet för vad folk ska tycka. Hur många hus kommer målas chockrosa med gröna prickar om förslaget blir verklighet? Eller kommer kanske Ängslige Svensson bara måla i någon ängslig nyans av greige (eller helst vitt, när hen fått tänka lite till på det)...
Grannen kan bygga för din utsikt redan enligt nuvarande regler. Att paja någons utsikt brukar inte vara ett skäl till att byggnadsnämnden gör tummen ner.
Jag med, börjar idag med pizza och en öl (eller två)Jonatan79 skrev:
Och när det går igenom (för det gör det väl?) ska jag med glädje dricka gravöl för alla småpåvar på kommunernas byggnadsnämnder som inte längre kan jävlas med folk för skitsaker.
Nu väntar jag på nästa förenkling och avbyråkratisering!
På konsumentens sida
· 3 263 inlägg
Idag presenterade regeringen ett förslag till ett 40-tal förenklingar av bygglovsreglerna. Till höjdpunkterna hör att man vill slå samman attefallshuset och friggebod till en gemensam pott och att anmälningsplikten för nämnda åtgärder avskaffas helt.
Du kan läsa artikeln här: Attefallare och friggebod slås ihop - STORA förenklingar bygglovsreglerna
Du kan läsa artikeln här: Attefallare och friggebod slås ihop - STORA förenklingar bygglovsreglerna
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 057 inlägg
Så försvann också förbudet att utföra bygglovsbefriade åtgärder 4,5 m från gränsen om grannen är allmän plats. Får man grannemedgivande från huvudmannen för allmän plats så är det OK enligt regeringens förslag.
EDIT: Undantag finns för allmän plats under enskilt huvudmannaskap där det inte finns en huvudman utsedd enligt anläggningsförrättning. Där kvarstår förbudet. Men finns en anläggningssamfällighet som är huvudman för den enskilda platsen så kan den ge grannemedgivandet, t ex styrelsen för en samfällighetsförening.
EDIT: Undantag finns för allmän plats under enskilt huvudmannaskap där det inte finns en huvudman utsedd enligt anläggningsförrättning. Där kvarstår förbudet. Men finns en anläggningssamfällighet som är huvudman för den enskilda platsen så kan den ge grannemedgivandet, t ex styrelsen för en samfällighetsförening.
Redigerat:
Jag tolkar dina inlägg i denna tråd som att det är "klart" med dessa ändringar.Claes Sörmland skrev:
Så försvann också förbudet att utföra bygglovsbefriade åtgärder 4,5 m från gränsen om grannen är allmän plats. Får man grannemedgivande från huvudmannen för allmän plats så är det OK enligt regeringens förslag.
Du brukar ha koll på läget så jag hoppas det även gäller detta. 👍
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 057 inlägg
Formellt är det inte klart förrän riksdagen beslutar. Men det är en regering med majoritet i riksdagen och det ska mycket till om lagrådet skulle lyckas övertyga regeringen att ändra på något av substans.P Peter #11 skrev:
Ja det måste vara jobbigt för dig att människor är fria att välja själv.S Simno skrev:Känns spontant riktigt bra att man vill ge fastighetsägare mer frihet med sin egna fastighet då det är sån otydlighet och byråkrati kring det här idag. Risken är väl dock att folk tar lite för stora friheter med sitt byggande och tar genvägar i säkerhet, utformning osv.
Undrar om detta kommer påverka/ersätta nuvarande reglerna kring komplementbyggnad utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse, där det idag inte är några storleksbegränsningar förutom att det inte ska dominera över huvudbyggnaden. Om det då betyder att man kan smälla upp ett 50 m2 komplementbostadshus bredvid ett gammalt fritidshus på 20 m2 tex.
Det rimligaste vore att bygglov inte överhuvudtaget behövdes.