Jag ser drivor av trådar framför oss om fem år där husägare fått besked om att de måste riva eller göra om för att de gjort inte uppfyller brandskydd och/eller tillgänglighet. Några år innan det kommer försäkringsfrågor när huset brann ner och försäkringsbolaget vägrar betala eftersom brandskyddet är undermåligt.
Trådarna om att grannen målar sitt hus chockrosa med gröna prickar kommer sommaren 2026 (hm garaget behöver målas...), samma sommar kommer också grannen bygger för vår utsikt etc.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lillekitte och 31 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag ser drivor av trådar framför oss om fem år där husägare fått besked om att de måste riva eller göra om för att de gjort inte uppfyller brandskydd och/eller tillgänglighet. Några år innan det kommer försäkringsfrågor när huset brann ner och försäkringsbolaget vägrar betala eftersom brandskyddet är undermåligt.
Trådarna om att grannen målar sitt hus chockrosa med gröna prickar kommer sommaren 2026 (hm garaget behöver målas...), samma sommar kommer också grannen bygger för vår utsikt etc.
Sitter du i en byggnadsnämnd? 😀

• Gilla
  • Haha
Explorer45 och 29 till
  • Laddar…
Kan man läsa själva förslaget någonstans? Den där presentationen var ju minst sagt kortfattad.

Fantastiskt!

• Gilla
tb97tool och 1 till
  • Laddar…
Uppfriskande med en liberaliseringsreform som inte är av typen börsnotera skolor m m!

• Gilla
tb97tool och 8 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Ser ut som att de krånglar till det ännu mer inte förenklar. Fler regler och undantag är inte ett sätt att förenkla någon process. Ta bort alla undantag och förbättra detaljplaneprocessen istället.
Ja jag förstår inte den här förkärleken till att inrätta större och större undantag för olika slags komplementsbyggnader som för tankarna till kåkstäder.

Lyckligtvis är mina två grannar för gamla för att orka smälla upp en 65m2 stuga på tomten.

Ska läsa förslaget för att se men generellt sett finns det ju utrymme för förenklingar ...

• Gilla
Kontoristen7 och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det våras för BH och... ...MÖD. Alla gamla trådar och domar nu obsoleta med ett penndrag.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det våras för BH och... ...MÖD. Alla gamla trådar och domar nu obsoleta med ett penndrag.
Jag ska fira i helgen! Heja blåa laget!

• Gilla
  • Älska
tb97tool och 23 till
  • Laddar…
S
Känns spontant riktigt bra att man vill ge fastighetsägare mer frihet med sin egna fastighet då det är sån otydlighet och byråkrati kring det här idag. Risken är väl dock att folk tar lite för stora friheter med sitt byggande och tar genvägar i säkerhet, utformning osv.

Undrar om detta kommer påverka/ersätta nuvarande reglerna kring komplementbyggnad utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse, där det idag inte är några storleksbegränsningar förutom att det inte ska dominera över huvudbyggnaden. Om det då betyder att man kan smälla upp ett 50 m2 komplementbostadshus bredvid ett gammalt fritidshus på 20 m2 tex.

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 2 till
  • Laddar…
Vi sitter med att utforma bygglov precis nu. Måste avgöra om det är värt att vänta och fortsätta bo i en sketen byggarbetsplats med småbarn (år tre nu!). Blir att ringa Stadsbyggnadskontoret nästa vecka.

• Gilla
tb97tool och 2 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
[länk]

(OBS 558 sidor!)
WOW!
småläst i den där pdf:n
och WOW är ordet

• Gilla
tripelj och 4 till
  • Laddar…
Läste punkt 4.7.3
om Grannemedgivande vid allmän plats

"Regeringens förslag: Vid en åtgärd intill en allmän plats eller järnvägska grannen anses ha medgett åtgärden, om medgivandet har lämnatsav huvudmannen för den allmänna platsen eller av järnvägens infrastrukturförvaltare."

Mao om jag förstår det rätt kan kommunen ge medgivande då detta träder ikraft.
Om så blir frågan hur hårda de kommer att vara...

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
O
Z z_bumbi skrev:
”Min granne målar huset rosa och sätter upp fönster mot min tomt. Jag har precis köpt huset, är det dolt fel?”

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Annen och 19 till
  • Laddar…
O
J Jaggatagga skrev:
Ja jag förstår inte den här förkärleken till att inrätta större och större undantag för olika slags komplementsbyggnader som för tankarna till kåkstäder.

Lyckligtvis är mina två grannar för gamla för att orka smälla upp en 65m2 stuga på tomten.

Ska läsa förslaget för att se men generellt sett finns det ju utrymme för förenklingar ...
Officiellt är det väl för att kunna ”upprätta bostäder i städer som går att hyra ut”.

Inofficiellt är det väl för att kunna bygga till på lantstället för att kunna ta emot svärmor utan att behöva dela hus.

• Gilla
  • Haha
Annen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.