Byggahus.se

Regeringen slopar byggfelsförsäkringen

1. E
    Anonym
    Skrivet av: carsten

Hela den här historien med försäkringstvång är ett enda stort bedrägeri från början till slut. Märkligt att det kunnat fortsätta år efter år

• Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Kutte

Jag säger ÄNTLIGEN. Har varit ute för det här med hur bra en sådan försäkring. Och nu ni som inte vill läsa dålig svenska kan hoppa över nästa mening.
    En djä.... massa skitsnack om hur djäkla bra denna är men när man ville ha ut det som var och är fortfarande rimligt så I helsefyr heller. Då var det en massa omskrivningar och bortförklaringar som inte en vanlig dödlig kunde begripa.
    Vilket slutade med be någon fara åt skogen och sedan koppla in en kunnig advokat. Plötsligt förstod bolaget problemmet men det hjälpte inte, fick ut pengar som advokaten gladeligen lade fingrarna på. Surt sa räven.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Cia

Vi som under de TVINGANDE åren fått betala för denna värdelösa försäkring får vi nu tillbaka våra pengar?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: PS

Om man går i byggplaner, ska man då vänta till att signera kontrakt efter juni för att inte bli tvungen att teckna denna förs.?
    Vilken annan typ av försäkring ska man teckna istället?

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Acke

Det är datum för bygglov som gäller. Har du fått bygglov enligt de regler som gäller nu spelar det ingen roll om du väntar. Isf får du vänta till ditt bygglov går ut och sen söka på nytt.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Carl

i artikeln och i tidningarna säger Attefall mfl. att försäkringen kostat 10' för en normal villa!!! Antingen är de lögnare eller också lever de helt utan verklighetskontakt. För iofs större ombyggnad fick jag offert på ca 50' från det ena monopolpseudoföretaget och 80 från det andra dito. Vid fråga till det senare hur de kunde vara så mkt dyrare var svaret att de räknade in hur 'riskabel' entreprenören var, vid fråga vad de menade med det, var svaret 'hemligt', vid fråga hur de trodde att ett riktigt försäkringsbolag skulle ha klarat sig om man erbjöd dubbelt så dyra hemförsäkringar som övriga, uteblev svaret.
    Låt oss säga farväl till (ett av) de sista DDRsvenska vansinnigheterna.

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Krille

Vad skall man säga... Jag protesterade när jag blev tvungen och teckna dylik försäkring även fast jag själv byggde.. Försäkringen gäller inte när man bygger själv.. Och har ju aldrig gällt i nått annat fall heller.. Jag tycker vi borde kunna kräva tillbaka pengarna.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: DG

Det är omöjligt att hitta en bra lösning på garantier och försäkringar så länge byggbranschen består av Conny, Jonny och Benny som bygger fort men fel och försöker blåsa allt och alla! :(

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: OP

Detta är en SKAM... vi började bygga för 3 år sedan och vår Kontrollansvarige blev bara förbannad när det kom till garbo. Han sa att det där är småhusbyggarnas eget hopkok och de sitter byggare och försäkringsbolag sitter i samma rum. Gör allt för att undvika den. Så vi betalade aldrig.. sa till kommunen att den ska avskaffas för det har vi läst. Så vi slapp.
    Hade detta varit i frankrike elker nåt annat mindre mesigt land så hade attefall tvingars avgå i skam under kravaller och Lennart Åstrand och hans kumpaner hade dinglat i lyktstolpar.
    Men det slutar inte där.. säkerligen har småhusbyggarmaffian lobbat fram att man inte får bo i hus som inte färdigställts helt. Hör talas om folk som fått viten på flera hundra tusen för att de ställt in kylskåp tältsäng och stolar med bord. Det är ju rena nordkorea.
    Det orsakar personliga tragedier och folk behandlas som kriminella när de försöker bygga eget boende. Är detta ett fritt land? Den svenska korruptionen är institutionaliserad.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: Erik

Kan bara hålla med om att det är bra att försäkringen försvinner. Kanske kan man passa på att ta bort annan onödig byråkrati samtidigt som energideklarationer mm som inte fyller någon vettig funktion.

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalle

Vi som precis hade betalat in 18500 kr för den i januari. Synd att inte regeln kom tidigare. De hade försökt att ge oss en premie på 26 000 först då de inte fanns någon årsredovisning hos bolaget först men nu fick vi den till slut oc hpremien sänktes till 18500 istället. Tur att vi låg i där.

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Detta beslut kommer flera år försent.
    När jag tecknade betalade jag 14k, då jag själv utförde alla arbeten omfattades jag inte av försäkringen, men jag var ändå tvungen av bank och kommun att införskaffa sådan.

Dags att göra det enklare och billigare att bygga, så någon ens bygger i framtiden.
    Skrota dyra ansl.avg. meningslös pappersexercis såsom energidekl. etc.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Flinta

Äntligen en vettig politiker :)

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Flinta: Hade det varit en vettig politiker hade han tagit hand om detta direkt när han blev bostadsminister 2010, inte efter 4år.
    Problemet har varit känt långt innan dess så han bör ha varit medveten om detta innan han blev bostadsminister.

Nu är Kd under riksspärren, valfläsk till valet.

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: Rätten

Hoppas det kommer prövas i rätten om återbetalning också.

• Svara