Jo, jag ser på den internationella definitionen att gen 4 skall innefatta en sluten bränslecykel. Det har jag inte sett förr. Många av oss i branschen brukar benämna snabba reaktorer som gen 4, men vi får väl anpassa oss. Tack för påpekandet! Vi får väl helt enkelt kalla dem för snabba reaktorer fortsättningsvis.

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Små modulära reaktorer kan bli framtiden för svensk elproduktion.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen ser över möjligheten till minikärnkraftverk
det är bara ett spel för galleriet, S oC C samt MP röstade emot det i EU parlamentet att kärnkraft skulle ingå i den fossilfria gruppen energislag.

så snälla gå inte på vad de säger nu inför valet, de ljuger, de vill inte ha kärnkraft alls, de vill att el ska vara jätte dyrt så de får in pengar så de kan försörja alla andra……….

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
N
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Dags för ännu lite mera valfläsk från S. De lät Miljöpartiet styra vilket ledde till avveckling av väl fungerande kärnkraft.

MP-topp medger: Styrde Vattenfall bort från kärnkraft (varldenidag.se)
Ett halvår gammal nyhet

N
A ajn82 skrev:
Ett halvår gammal nyhet
Ja men faktum kvarstår ju - regeringen med S och MP är ansvariga för demonteringen av kärnkraft i Sverige vilket bidrar till högre elpriser eller tänker du försöka släta över och förklara bort detta?

• Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Nej, såklart inte, men behöver inte köra diskussionen i repeat

N
A ajn82 skrev:
Nej, såklart inte, men behöver inte köra diskussionen i repeat
Har denna artikel redan varit uppe i den här tråden har jag missat det.
Om inte är det bra att visa på hur S anpassar sitt budskap med hänsyn till förestående val = klassiskt valfläsk.
Vilket f.ö. även gäller Miljöpartiet som nu försöker "frisera" sitt budskap.

• Två svartvita porträtt av personer som tittar in i kameran, med text om kärnkraftsdebatt ovanför och under bilderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ja men faktum kvarstår ju - regeringen med S och MP är ansvariga för demonteringen av kärnkraft i Sverige vilket bidrar till högre elpriser eller tänker du försöka släta över och förklara bort detta?
Ja, med tanke på hur ofta narrativet ”kärnkraften lades ned av marknadsmässiga skäl” upprepas i diverse kommentarsfält så ursäktar åtminstone jag en sex månader gammal länkning.

Eventuell bristande lönsamhet historiskt bör kunna förklaras genom effektskatten på termisk energi (numera avvecklad), de tidigare låga elpriserna (till del drivna av subventionerad vindkraft som inte täcker sin del av systemkostnaden avseende exempelvis svängmassa eller väderoberoende produktion) samt att det inte är värt att genomföra kostsamma säkerhetsuppgraderingar med den generella politiska risk som finns i Sverige (man kan inte utesluta att kärnkraft inte kommer motarbetas ytterligare i framtiden).

”Vi såg det inte komma”, jag insåg att det skulle skita sig i framtiden redan när Barsebäck började avvecklas och jag var i tioårsåldern då.

Det jag tycker är lite orättvist är också att kärnkraftsmotståndare ser till nuvarande energipriser när de pratar om lönsamhet för sol och vind, medan kärnkraftens ekonomiska förutsättningar är mentalt låsta vid hur det såg ut 2015, typ ”det var olönsamt då [på grund av ffa politiska anledningar enligt ovan] och därför saknas det marknadsmässiga skäl att investera i kärnkraft idag”

/en sur lekmans två ören

edit: och det här: ”vi behöver mer el nu, inte om 10 år som det tar med ny kärnkraft”. Vi kommer att behöva all el vi kan få om tio år, både förnybart och kärnkraft. Bästa tiden att börja bygga ny kärnkraft hade varit för tio år sedan, näst bästa är idag.

• Gilla
TommyC och 7 till
  • Laddar…
Ser med glädje fram emot dagen det börjar byggas nya kärnkraftverk så att man äntligen slipper allt gnäll om att det inte bygga kärnkraftverk

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
[länk]

Detta verkar ju intressant. Små anläggningar som kör på avfallet från de större anläggningarna. Obemannade med driftstid på 20 år.
För dessa krävs upparbetat plutonium som bränsle. Kul (inte) för de som får plutoniumfabriken i sin kommun. Hoppas alla som hejar på kärnkraft inte är de samma som ställer sig framför grävarna när första spadtaget för upparbetningsanläggningen ska tas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.