11 028 läst · 138 svar
11k läst
138 svar
Regeringen: Se till att ni har beredskap för elavbrott
Nej, vanlig mackdiesel innehåller en hel del RME eller fame som det också kallas. Det har en tendens att brytas ner vid lagring. Satsa i så fall på blankdiesel eller HVO100.
3-6 månader gäller för vanlig bensin. Behöver alltså roteras ganska frekvent och man kan således inte lagra mer än vad man förbrukar på 3 månader.S Skandiamannen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 730 inlägg
Ett par droppar klorin funkar bra. Vill man krångla till det lite mer så kan man lägga i en silverspiral (eller vad som helst av rent silver). Det kör jag i kylvattnet till min laserskärare, och jag har inga problem alls med alger och sånt.I Ironside skrev:
Du kan inte köra elverk på E85, finns säker händiga som kan få till det men inte out of the box. Det är rotera bränslet som gäller. Alternativt så skaffar du ett elverk som kan köras även på gasol, det kan du långtidslagra. Det är dock främst dyrare elverk som kan hantera det men i ärlighetens namn så är ju inte billiga elverk kanske det man främst vill ha i förrådet när krisen kommer…A Anders_Nilsson skrev:
Varför skulle E85 hålla sig bättre än bensin?
Vad är det som blir så ohyggligt kasst med tiden? När jag sålde en 240 i våras, slängde vi i ett nytt batteri, startade och åkte säkert 2 mil. Det var samma bensin i som när den ställdes av hösten 2017. Nu är ju inte en B23 ett under av finlir men den var precis lika tråkig som vanligt, varken mer eller mindre.L Liljeros skrev:
Är det verkligen så farligt? Jag har en massa dunkar i garaget som stått flera år. När jag får feeling så häller jag en i bilen .. har gjort så med två av sex hittills utan problem.L Liljeros skrev:
Dunkarna använde jag till en båtmotor, men sen jag skaffade elmotor för 5-6 år sedan så har jag inte använt bensinaren.
Vad händer med bensinen sen tänker du?
Det är lätt att justera om förgasaren bara.L Liljeros skrev:Du kan inte köra elverk på E85, finns säker händiga som kan få till det men inte out of the box. Det är rotera bränslet som gäller. Alternativt så skaffar du ett elverk som kan köras även på gasol, det kan du långtidslagra. Det är dock främst dyrare elverk som kan hantera det men i ärlighetens namn så är ju inte billiga elverk kanske det man främst vill ha i förrådet när krisen kommer…
mowatom skrev:Vad är det som blir så ohyggligt kasst med tiden? När jag sålde en 240 i våras, slängde vi i ett nytt batteri, startade och åkte säkert 2 mil. Det var samma bensin i som när den ställdes av hösten 2017. Nu är ju inte en B23 ett under av finlir men den var precis lika tråkig som vanligt, varken mer eller mindre.
Nu finns det ju ett antal olika faktorer som påverkar detta tex hur jämn temperatur lagringen sker vid, vilket typ av kärl, batch av bränsle osv. Dvs det kan mycket väl gå att lagra längre men det vedertagna gällande lagring av modern bensin är 3-6 månader. Efter detta kan flyktiga ämnen som är dom lättantändliga avdunstat och kondens kan ha uppkommit i för stor skala.K Kallebo skrev:Är det verkligen så farligt? Jag har en massa dunkar i garaget som stått flera år. När jag får feeling så häller jag en i bilen .. har gjort så med två av sex hittills utan problem.
Dunkarna använde jag till en båtmotor, men sen jag skaffade elmotor för 5-6 år sedan så har jag inte använt bensinaren.
Vad händer med bensinen sen tänker du?
Jag tänker kanske att när det gäller prepping så handlar det om att vara förberedd, att då chansa på att det säkert går för att det gått förut är kanske inte helt bra, kan ju bli surt att stå där med alla sina förberedelser och så faller det på att bensinen var gammal…
Redigerat:
Som jag skrev, för den händige är detta nog inget problem men out of the box funkar det ej, att justera en förgasare var något som gemene man fixade för 40 år sen men ser inte riktigt ut så idag… Hade det dessutom varit så att elverket funkade bra även på E85 så hade nog dom flesta tillverkare varit snabba att lägga till den egenskapen och en liten ställskruv med ett fast läge…K karlmb skrev: