Byggahus.se
T
namnbyte namnbyte skrev:
Hade ju varit fint att åtminstone få en ram, ska vi planera för att klara 2 timmar eller 2 veckor strömlöst. Sistnämnda är förhoppningsvis en överdrift, men vad fan liksom
Failed state.

M
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gjorde jag detta mest för att hjälpa Sverige, jag har råd att betala räkningen oavsett.

Rörande varför vi hamnade här så skyller jag det mesta på Tyskland, men även en del på EU som borde låta Tyskland ta ett större ansvar för sin oansvariga energipolitik..
Ja det var en ganska tragikomisk historia med Schröder, Merkel och Putin.

T
Man behöver inte riskera sina medborgares liv med nedstängning om man stänger en del industrier och elintensiva företag i ansträngda lägen. Men jag tror de flesta börjar inse vilken extrem marknadsdiktatur vi lever i givet att de politiska prioriteringarna nu hamnar i öppet ljus.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eller så ser man till att bygga/inte förstöra säkra system så att man inte är i närheten av att krocka i hög hastighet varenda dag. Det är där kompetensen kommer in, vilket våra politiker saknar.
Du menar som det var innan normala politiker gav MP vetorätt över vår energipolitik?

N noone70 skrev:
Du menar som det var innan normala politiker gav MP vetorätt över vår energipolitik?
MP, c, l, kd, v...alla små skitpartier får minst sagt hybris när de skall förhandla sig till en regeringsställning. Spärren borde höjas markant. C förhandlade fram marknadshyror som ingen annan egentligen ville ha. Det känns som att det är någonting som skett de senaste 10-20 åren. Generationsskifte och en övertro på sin egen förträfflighet?

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Lägg spärren på 10% eller låt bara dom som betalar skatt eller pensionärer som har arbetat hela sitt liv rösta!

• Gilla
  • Haha
Muhrman och 6 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Varför inte uttrycka det som att sossarna varit så maktkåta så de låtit MP med sina ca 10 000 medlemar och 330 000 röster diktera villkoren?
MP har ju lyckats med sin politik, vi 'vanliga' människor får nu betala notan.

• Gilla
  • Älska
OramaC och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte uttrycka det som att sossarna varit så maktkåta så de låtit MP med sina ca 10 000 medlemar och 330 000 röster diktera villkoren?
MP har ju lyckats med sin politik, vi 'vanliga' människor får nu betala notan.
Jo och sen Reinfeldt i sin iver att exkludera SD oxå gav dem veto

N noone70 skrev:
Jo och sen Reinfeldt i sin iver att exkludera SD oxå gav dem veto
Veto, har något parti verkligen haft det?

F fribygg skrev:
Veto, har något parti verkligen haft det?
Nä så klart inte, men i praktiken har de haft de avgörande mandaten och har därför fått igenom långt mycket mer politik än vad borde

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nä så klart inte, men i praktiken har de haft de avgörande mandaten och har därför fått igenom långt mycket mer politik än vad borde
Nu vore det nog läge för en blocköverskridande energiöverenskommelse om någon ska våga investera i ny baskraftsproduktion.

F fribygg skrev:
Nu vore det nog läge för en blocköverskridande energi överenskommelse om någon ska våga investera i ny baskraftsproduktion.
Vi hade ju det förra mandatperioden, men eftersom MP satt i regeringen så var sossarna tvungna att dansa efter deras pipa.
Det hela slutade ju med ett magplask

F fribygg skrev:
Nu vore det nog läge för en blocköverskridande energiöverenskommelse om någon ska våga investera i ny baskraftsproduktion.
Men ja, det vore ju bäst

N noone70 skrev:
Vi hade ju det förra mandatperioden, men eftersom MP satt i regeringen så var sossarna tvungna att dansa efter deras pipa.
Det hela slutade ju med ett magplask
Vad menar du vi hade förra mandatperioden?

Det är bara till att beklaga att vi hamnade här, oavsett hur reell risken för ”spontana” elavbrott är. Det ska inte ens finnas på kartan.. Oron som folk känner och den allmänna ”det är på väg åt helvete..” känslan mtp de skenande priserna, är knappast bra för moralen i nationen.

Politiker är enligt min uppfattning och erfarenhet väldigt bra på att ljuga, kanske främst kring vad det gäller ersättningar, vårdköer, socialt skyddsnät, sjukförsäkring och mer pengar kvar i plånboken för vanligt folk. Då drar jag öronen åt mig.

Men när det flaggas för att strömmen kanske kommer att försvinna i en omfattning som inte går att förutse, då litar jag på dem.

Min beredskap är således god och Ministern för civilt försvar är välkommen hem till mig för en inspektion. Jag skulle gärna diskutera ett och annat kring hur det är ställt i riket nu för tiden. Värme och ljus finns det, oavsett tillgång till el eller ej. Jag bjuder gärna på kaffegök bryggd på vatten från egen brunn (var brännvinet kommer ifrån får vi hoppas att han inte frågar).

Generator, batteri, vedtrave, röd bränslekan, kabelvinda, och verktyg i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
OramaC och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.