Byggahus.se

Regeringen: Se till att ni har beredskap för elavbrott

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. namnbyte
    Husägare · Skåne · 66 inlägg

namnbyte

Husägare
    Hade ju varit fint att åtminstone få en ram, ska vi planera för att klara 2 timmar eller 2 veckor strömlöst. Sistnämnda är förhoppningsvis en överdrift, men vad fan liksom

3. Sockerhög
    Medlem · 255 inlägg
    Ett verk av lobbyister och foliehattar... Elektrifieringens tidevarv är här...
    Grattis till oss alla :(

4. M
    Medlem · Skåne · 178 inlägg

Martin_

Medlem
    Msb rekommenderar att man ska klara sig en vecka utan hjälp allmänt så det borde innefatta strömavbrott.

5. V
    Medlem · 460 inlägg
    Läste endast på SVT, framgick att energiministern manade till beredskap i dessa tider med ”elkris”.

Enligt ministern bör vi alla vara förberedda på att elen kan komma att stängas av. Oklart kring tidshorisonten.

Frågan uppstår således, i vad består ”elkrisen”? Klarar Sverige i nuläget inte av att försörja sig självt med inhemskt producerad el..? Och om så vore det dystra fallet, kan Sverige då inte heller förlita sig på inköp av elkraft ifrån andra länder inom unionen?

6. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne/Blekinge · 2 811 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Det har alltså gått från planerade bortkopplingar till spontana elavbrott? Det enda jag undrar är "hur fan hamnade vi här?".

7. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 6 430 inlägg
    C och MP har stängt kärnkraften

8. T
    Medlem · Dalarna · 3 230 inlägg

Troberg

Medlem
    Regeringen kanske borde lösa problemet istället för att lassa över ansvaret på oss?

• Laddar…
  9. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 700 inlägg

pacman42

Allvetare
    Det hade de redan gjort om det hade gått så snabbt att lösa det.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Stockholm · 695 inlägg

JockeHX

Medlem
    Ja, förra veckan importerades som mest 3st kärnkraftverk för att hålla lysena tända i Skåne. Än så länge har våra grannländer steppat upp för att exportera till oss men det är inte säkert att det blir så längre fram i vinter. Om vädret blir milt är det nog lugnt men om vi får hård kyla i Europa så ser det inte bra ut…

11. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 700 inlägg

pacman42

Allvetare
    Jag har dock dragit mitt strå till stacken, jag ligger -36% på elförbrukningen nu i december, detta trots att familjen i år har en elbil till...

12. I
    Medlem · Kristianstad · 974 inlägg

Ironside

Medlem
    När man säger att man dragit sitt strå till stacken handlar det såklart om hur mycket el man faktiskt kommit ner till per person i hushållet. Vi drog ca 1000 kWh i Nov vilket är 250 kWh / person, då har vi dragit på oss lite extra kläder men det är såklart möjligt att sänka värmen ytterligare ner mot strax över 15 grader vilket man vill undvika om det inte är total kris.

Att prata om hur många % man pressat ner säger inte mycket, man kan ha varit väldigt slösande hushåll tidigare eller ett väldigt sparsamt.

Redigerat 22 dec 2022 09:40
  13. I
    Medlem · Kristianstad · 974 inlägg

Ironside

Medlem
    MSB recommendation handlar om krig, vill minnas att 1 vecka angavs när vi checkade läget inför kriget. Elavbrott har jag svårt att tro att det kommer vara flera dagar, den risken känns minimal.

Så hur skaffar man el\uppvärmning som krävs? Är det en Diesel värmare? Diesel elverk? Gasol? Vet har vi ingen och det är praktiskt taget omöjligt att få tag på "korrekt" ved nu.

14. T
    Medlem · Skåne · 195 inlägg

TWX

Medlem
    Är du helt säker på att all ström som importerades användes endast i Skåne?

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Skåne · 195 inlägg

TWX

Medlem
    Nja så är det inte du får läsa på hur det gick till S och MP tillsammans med C och L drev igenom stängningen av 4 reaktorer 2015 - 2021 men det började mycket tidigare och då fanns inte MP de kom inte till förrän 1991 tror jag det var men C började med detta 1977 och sen fortsatte det av bar farten med alla 1980 och framåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.