Byggahus.se

Regeringen inför tidsfrist för byggnadsnämnden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 299 inlägg
  2. M
    Senilingenjör · 595 inlägg
    Vilket trams! Vad som behövs är snarare att man tar bort hela plan och bygglagen och lägger ner byggnadsnämnderna. Finns ingen anledning att korkade politiker och nitiska tjänstemän skall lägga sig i vad folk gör med sina egna hus på sin egen mark.

3. B
    Medlem · 6 864 inlägg
    Jo, det finns det. Jag vill att det finns en kontrollfunktion som hindrar grannen att anlägga en bilskrot eller en nattklubb mot tomtgränsen. Inte heller vill jag att det dyker upp ett 20-våningshus som dels skymmer all sol och utsikt, dels kanske är byggt så dåligt att det riskerar att rasa in över mitt eget hus.

4. Enk Projektet
    Medlem · 5 892 inlägg
    Det är nog bra med lite kontroll över hur och vad som byggs...väldigt stor risk för "Vilja men inte kunna" annars...

5. J
    Medlem · 3 inlägg
    Lite kontroll är bra, men det måste finnas gränser. Här är lite regler från kommun:
    I bostaden behöver minst 2 garderober, eller 120 cm klädstång, samt städskåp vara rullstolstillgängliga, med minst 120 cm betjäningsutrymme. Räkna sammanlagt med ytterligare 3 garderober/högskåp - 180 cm - per person, placerade i eller i närheten av sovrummen, eller motsvarande längd i klädkammare. För annan förvaring behövs ett förråd motsvarande 1 kvadratmeter per person.

6. haavard
    Medlem · 2 938 inlägg
    Nä, det är regler från staten.