1 727 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Reemaljering av gjutjärnsgolvbrunn bra eller riskabelt?
Hej
Har ett badrum jag är nöjd med men brunnen är gamal gjutjärnsgolvbrunn. Någon som har erfarenhet av att reemaljera en golvbrunn?
Eller dumt att röra i det? Vill inte byta badrum närmsta tio åren.
https://www.remaljering.se/golvbrunnar/
Har ett badrum jag är nöjd med men brunnen är gamal gjutjärnsgolvbrunn. Någon som har erfarenhet av att reemaljera en golvbrunn?
Eller dumt att röra i det? Vill inte byta badrum närmsta tio åren.
https://www.remaljering.se/golvbrunnar/
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Kan man säkert göra men den bör ju blästras ur isåfall. Eller menar du bara gallret?
Moderator
· Stockholm
· 53 067 inlägg
Är detta alltså för att försöka förlänga livslängden på hela badrummet? Det är nog tveksamt om en reemaljering gör så mycket nytta. Den blir ju trevligare att rensa soch så. Men även om själva brunnen ev. får lite längre liv, så har du gjutjärnsrör kopplade till den som fortsätter att rosta. Och den svagaste punkten är kopplingen mellan tätskikt och golvbrunn, det forsätter att åldras i samma takt som innan reemaljeringen.
Ja tanken är att förlänga livslängden på brunnen, att den inte fortsätter att rosta lika fort, gjutjärnsrör har vi inte, drogs in kommunalt avlopp 2015 så det sitter en krympmuff under golvbrunn så det är plast resten av vägen.H hempularen skrev:Är detta alltså för att försöka förlänga livslängden på hela badrummet? Det är nog tveksamt om en reemaljering gör så mycket nytta. Den blir ju trevligare att rensa soch så. Men även om själva brunnen ev. får lite längre liv, så har du gjutjärnsrör kopplade till den som fortsätter att rosta. Och den svagaste punkten är kopplingen mellan tätskikt och golvbrunn, det forsätter att åldras i samma takt som innan reemaljeringen.
Min tanke är eftersom jag är nöjd med badrummet så vill jag inte åka på att byta badrum för att brunnen börjar läcka. Huet är byggt 1971 och brunnarna kanske kan teoretisk bli äldre än så, sitter väl i betydligt äldre hus med.
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Det ska ju påpekas att "remaljering" är en färg det också...........Så ingen tror att något emaljeras på samma sätt som tidigare alltså.
Moderator
· Stockholm
· 53 067 inlägg
Som sagt, om du kör remaljering eller relining på brunnen så fördröjer du genomrostning. Men du har fortfarande en svag punkt där tätskiktet ansluter till brunnen. Jag tror att i äldre badrum brukar det vara tätskikt av asfalt/tjära, med tjärpapp som limmas mot en fläns som sticker ut från brunnen. Den limningen är en svag punkt, som ofta börjar läcka.
Det är därför man förbjöd brunnar utan klämring i början av 90-talet. Tätning med klämring bygger på att man har en manschett av gummiduk som kläms mot brunnens insida av en klämring som alltså klämmer ut mot sidorna i brunnen. Gummiduken i sin tur limmas över eller under en större yta av tätskiktsfolie runt brunnen.
Jag tror att det faktiskt finns gjutjärnsbrunnar som har klämring. Men hur det fungerar när ytan det skall klämmas mot blir ojämn av rost...
Det är därför man förbjöd brunnar utan klämring i början av 90-talet. Tätning med klämring bygger på att man har en manschett av gummiduk som kläms mot brunnens insida av en klämring som alltså klämmer ut mot sidorna i brunnen. Gummiduken i sin tur limmas över eller under en större yta av tätskiktsfolie runt brunnen.
Jag tror att det faktiskt finns gjutjärnsbrunnar som har klämring. Men hur det fungerar när ytan det skall klämmas mot blir ojämn av rost...
Liknande trådar
-
Skil 1340AA eller PELA 537660 bordssåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Prisutvecklingen på solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Villa med eternit fasad (asbest). Köp eller inte köpa?
Fasad -
Hjälp kring oljepanna, ska man fylla vatten i eller hur ska jag göra?
Olja & El -
Planlimmad eller undermonterad vask
Kök