Byggahus.se

Reducerad bygglovsavgift om byggnadsnämnden drar över tiden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Iofs. bra att slippa betala. Men tyvärr så "legaliserar" det myndighetens oförmåga. Det blir inte riktigt lika olagligt om man kan betala (ta mindre betalt) för dåligt jobb.

3. L
    Medlem Nivå 9
    Fast i de kommuner där byggnadskontoret ska bära sina egna kostnader (så är det i flera koomuner idag) kan det bli kännbart om inkomsterna minskar och då kan det leda till att förbättringar måste ske. Innan spelade det ju absolut ingen roll mer än att kommunen fick kritik.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 12
    Är väl lätt för kommunen att gå runt. Bara kräva in några löjliga kompletteringar i sista stund.

• Laddar…
  5. B
    Bannad · Nivå 11
    Det är en bra tanke, att det ska drabba kommunen. Men egentligen blir det nog den som råkar utför förseningen som får ett litet bidrag som plåster på såren. Men tanken är bra!
    Det är många lagar som inte kostar kommunen någonting att bryta. Tyvärr verkar dessa lagar drabba privatpersoner mest.

Om jag inte riskerar något straff när jag bryter mot lagen, varför ska jag då vara lydig?

• Laddar…
  6. G
    Medlem · Nivå 5
    De 10 lagstadgade veckorna är från att du lämnat in en komplett bygglov, dvs alla kompletteringar inlämnade. Jag vet inte vad det är för handläggningstid på att gå igenom handlingarna och se till att de är "kompletta" för att sedan lägga vidare dessa på "kön", men det är i alla fall från att de är "kompletta" som det är 10 veckor. Här på Gotland är det bra mycket mer än 10 veckor, snarare 20-30 veckor i dagsläget. Om avgiftsreduceringen kickar in 1/5 per vecka efter det kommer det mao bli typ gratis här :D

7. M
    Medlem Nivå 5
    Vi råkade ut för exakt detta i Bjuvs kommun för 2 år sedan.

8. P
    Anonym
    För de fyra av fem kommuner som sköter sig kommer det istället innebära mer formella processer och mer administrativt arbete vilket kommer göra handläggningstiden längre. Dessutom finns det risk för fler avvisningar och avslag eftersom tiden blir kortare för dialog. Det kommer innebära att mer folk behöver anställas vilket belastar skattekollektivet. Ni som söker bygglov kanske en gång i ert liv får lägga skattemedel på att finiansera myndigheternas verksamhet istället.

Bättre att jobba mot de kommuner som inte sköter sig.

Det är lätt att ge kommunerna hårda regler, när ett ärende överprövas av statliga myndigheter får det dock ta flera år utan några problem.

Om det vore så att alla förslag stämmer med detaljplaner och i övrigt uppfyller alla krav hade handläggningen gått betydligt fortare. Projekteringen tar flera år och görs helt utan att kontakta myndigheterna, sen kommer ansökan in och ska avgöras på relativ kort tid i förhållande till projektet.

Inse att det är rent valfläsk utan några egentliga positiva effekter.

På grund av alla förenklingar i reglerna de senaste åren har svartbygge-ärendet istället ökat. Det är fullständigt omöjligt för en enskild att känna till alla undantag och undantag till undantagen.

Nä, klart att jag ska få bygga hur jag vill och snabbt ska det gå, men det gäller förstås inte mina närmsta grannar.