1 213 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Reda ut om jag har en självreglerande frostskyddskabel....
Sida 1 av 2
Hallå alla!
Vi har ett sommarviste med egen brunn. Slangen från brunnen till huset har en frostskyddskabel och jag har nu börjat fundera på om den verkligen är självreglerande. Det är baserat på elförbrukningen. Kyl & frys är avstängda och vi har 5° satt på elementen (direktverkande el) inomhus. Det visar sig att elförbrukningen nu är ungefär densamma som förra året då vi inte stängde av kyl & frys.
Brunnen är borrad runt 84 och slangen med frostskyddskabel installerad samtidigt och nu undrar jag om den verkligen är självreglerande. Finns det något sätt att ta reda på det utan att behöva gräva upp den?
Vi har ett sommarviste med egen brunn. Slangen från brunnen till huset har en frostskyddskabel och jag har nu börjat fundera på om den verkligen är självreglerande. Det är baserat på elförbrukningen. Kyl & frys är avstängda och vi har 5° satt på elementen (direktverkande el) inomhus. Det visar sig att elförbrukningen nu är ungefär densamma som förra året då vi inte stängde av kyl & frys.
Brunnen är borrad runt 84 och slangen med frostskyddskabel installerad samtidigt och nu undrar jag om den verkligen är självreglerande. Finns det något sätt att ta reda på det utan att behöva gräva upp den?
Det finns inga självreglerande efter temperatur, det är bara en klycha för att sälja. är V-kabeln i eller utanför slangen. En V-kabel drar alltid ström- Ska det vara ekonomi i en V-kabel så ska den föregås av en termostat. det bör då vara en elektronisk som går att ställa ner till 5 C. och hysteri på ca 2 C Givaren ska fästas på uppsidan av slangen på det grundaste stället i mark.
När blev dylika vanliga? Och: det låter som att gräva upp slangen är enda lösningen.J jonaserik skrev:Det finns inga självreglerande efter temperatur, det är bara en klycha för att sälja. är V-kabeln i eller utanför slangen. En V-kabel drar alltid ström- Ska det vara ekonomi i en V-kabel så ska den föregås av en termostat. det bör då vara en elektronisk som går att ställa ner till 5 C. och hysteri på ca 2 C Givaren ska fästas på uppsidan av slangen på det grundaste stället i mark.
Den brukar kallas självreglerande. Men jag tror att det främst är fråga om att inte vattnet skall bli varmt nog att riskera legionella. I praktiken går den oftast med full eller nästan full effekt vad jag sett. Du behöver inte gräva upp slangen. Men om du vill minska elförbrukningen kan du montera en termostat som startar värmekabeln när det blir kallt ute och stänger av den igen när det blir varmare.
Gräva upp behöver du inte , det är lika på dom flesta fabrikat av V-kabel i dag. Bara veta ungefär var det är grundast, skrapa ner en 16 mm PEM-slang från huset till grundast. På dom elektroniska termostaterna kan givaren skarvas upp till 100 meter för en del, tumregel är ca 50 meter. Lite svårt att få i 50 meter, men går bra att kapa slangen och använda muffar 16 mm för EL-rör, passar exakt och blir tätt
Det där med termostat är jag med på, jag tror att den just nu går för fullt hela tiden.A Avemo skrev:Den brukar kallas självreglerande. Men jag tror att det främst är fråga om att inte vattnet skall bli varmt nog att riskera legionella. I praktiken går den oftast med full eller nästan full effekt vad jag sett. Du behöver inte gräva upp slangen. Men om du vill minska elförbrukningen kan du montera en termostat som startar värmekabeln när det blir kallt ute och stänger av den igen när det blir varmare.
Men räcker det med att gå på utomhustemperaturen? Om man får tjäle (och det får vi) så vill man ju inte att värmen ska stängas av för tidigt, det tar ju lite tid för marken att värmas upp igen.
Där min vattenslang kommer in i huset är den ungefär i marknivå. En höst glömde jag att slå på kabeln. Det frös först när jag var borta en helg och det var -15º. PEM-slang tål att det fryser. Så det går bra att experimentera med vilken temperatur man ställer in. Men för mig har det inte frusit när jag haft en termostat som går på utomhustemperaturen. Jag har en gång gjort en överarbetad lösning också som gick på dygnsmedeltemperaturen i stället för momentan temperatur.
Slangen ligger ordentligt ytligt, kanske 30 cm ner om ens det.J jonaserik skrev:
(det är en skärgårdsholme, det är stenigt så det räcker)
Vad har du satt termostaten till då?A Avemo skrev:Där min vattenslang kommer in i huset är den ungefär i marknivå. En höst glömde jag att slå på kabeln. Det frös först när jag var borta en helg och det var -15º. PEM-slang tål att det fryser. Så det går bra att experimentera med vilken temperatur man ställer in. Men för mig har det inte frusit när jag haft en termostat som går på utomhustemperaturen. Jag har en gång gjort en överarbetad lösning också som gick på dygnsmedeltemperaturen i stället för momentan temperatur.
Gäller att montera sensorn så att den inte ligger direkt i solljus.
Här har jag skrivit lite om den överarbetade lösningen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/miniprojekt-temperaturvakt.309384/
Andra gången köpte jag en vanlig termostat för normkapsling med extern temperaturprob. Jag vill minnas att jag ställde den på 5ºC. Men det går att prova med lägre också om man vill. Jag tror inte att det är jättekinkigt med solljus. Om solen värmer när det är många minusgrader består det oftast inte så länge.
https://www.byggahus.se/forum/threads/miniprojekt-temperaturvakt.309384/
Andra gången köpte jag en vanlig termostat för normkapsling med extern temperaturprob. Jag vill minnas att jag ställde den på 5ºC. Men det går att prova med lägre också om man vill. Jag tror inte att det är jättekinkigt med solljus. Om solen värmer när det är många minusgrader består det oftast inte så länge.
Du kan komplettera värmekabeln med en termostat så den går igång först vid den inställda utetemperaturen. Exempel:
https://www.climaco.se/draneringstrag/reservdelar/styrningar/termostat-med-extern-givare/
https://www.bauhaus.se/frostguard-raychem-eco-termostat
Om värmekabeln går inne i PEM-slangen så har du en koppling som kan så ut såhär:

https://www.climaco.se/draneringstrag/reservdelar/styrningar/termostat-med-extern-givare/
https://www.bauhaus.se/frostguard-raychem-eco-termostat
Om värmekabeln går inne i PEM-slangen så har du en koppling som kan så ut såhär:

Stenigt , då är nog V-kabeln monterad i slangen och det är bra. Hur ser det vid borrhålet, kn det vara rostfritt där. Är slangen kopplad upptill direkt på foderröret eller är den kopplad ca 1 eter ner, stor skillnad.N nine_mirrors skrev: