1 839 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Record Power fräsbord från UK
Handyman, den såg riktigt trevlig ut! Robust! Några tankar, ser ut som om man får lov att vinkla upp bordet när man höjer/sänker? Fräshålet är rätt stort, får man med iläggsringar? Hmm, detta tål att tänkas på.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Roligt att nån nappade på pjäsen. Ja, det där är ju verkligen ett stationärt fräsbord. Jag tror tyvärr att man får vinkla upp bordet ja. Det är den enda svagheten jag kan se med det. Mitt Elufräsbord tippar man med fötter och allt.
Bra att man kan vända på anslagen så man kan köra på bara gjutjärnet.
Jag undrar om det går att få på nån lyft på den där. Kanske en sån där bildomkraft med vev ni vet?
Tycker att hålet ser lite litet ut för riktigt stora stål, men kan ha fel. Kanske finns mer specar på sidan jag missat.
Bra att man kan vända på anslagen så man kan köra på bara gjutjärnet.
Jag undrar om det går att få på nån lyft på den där. Kanske en sån där bildomkraft med vev ni vet?
Tycker att hålet ser lite litet ut för riktigt stora stål, men kan ha fel. Kanske finns mer specar på sidan jag missat.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
100 mm är hålet i Recordbordet, har jag läst mig till nu. Större än så behöver man knappast ha till en handöverfräs... Lyft har jag inte kollat på än.
Men finns det iläggsringer för att få mindre hål? Det ser iallafall ut att finnas en klack kring hålet för ändamålet.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag har för mig att det följer med ett par stycken enligt broschyren jag fick, men sen vet jag inte. Möjligen får man köpa till en stor fräs? Hålet är ju 100mm så det kan väl finnas passande?
Kollade lite snabbt på Swedendro, men såg inget där, men det borde ju finnas.
Kollade lite snabbt på Swedendro, men såg inget där, men det borde ju finnas.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bryter ut diskussion om detta fräbord från en annan tråd om julklappar/Mattiasp, moderator
Men nu när pundet står i 11.29 så blir det ganska billigt att handla i England, och då kan man ju fundera på lite roliga grejor från Record Power i Sheffield. Deras fräsbord har jag sneglat på länge nu. Gjutjärnstopp och aluminiumsläde. Inte så tokigt, på julerbjudande för bara 3500kr + frakt. Vad nu den blir?
Redigerat av moderator:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har mailat lite med Record Power nu och det följer med två iläggsringar till bordet. Utan ringar är hålet 100mm, med en ring 60mm och med båda 25mm. Kanske finns det någon som gör ringar färdiga. Woodpecker gör ett set, men jag tror det är tummått på det och inte mm.
Här är maskinen i alla fall:
http://www.recordpower.co.uk/index.php?section=product&seq=663&cat=187&sef=ROUTER%20TABLE%20WITH%20SLIDING%20TABLE
Det är märkligt att det inte finns en specialbyggd lyft till det där bordet, men jag kollar upp det så länge. På www.rutlands.co.uk finns det mycket roliga saker till handöverfräsar mm. så det är värt en titt.
Kanske lyften till TF1010/1400/2200 går att sätta på RPMS-R?
Här är maskinen i alla fall:
http://www.recordpower.co.uk/index.php?section=product&seq=663&cat=187&sef=ROUTER%20TABLE%20WITH%20SLIDING%20TABLE
Det är märkligt att det inte finns en specialbyggd lyft till det där bordet, men jag kollar upp det så länge. På www.rutlands.co.uk finns det mycket roliga saker till handöverfräsar mm. så det är värt en titt.
Kanske lyften till TF1010/1400/2200 går att sätta på RPMS-R?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Woodpecker har iläggsringar, men det finns inte angivet något yttermått tyvärr. Det går väl att svarva ner dem?
Klicka här för att svara