Hej!

Jag är mitt uppe i försäljning av en obebyggd tomtmark. Det nuvarande budet är på 4,7 mkr eftersom jag 1986 köpte tomten för 230 000 kr måste jag alltså betala en reavinstskatt för försäljningen.

Mäklararvodet: 94 000 kr

Rivning av gammalt hus på tomten: 27 000 kr

Skulle någon kunna beräkna den reavinsskatt jag måste betala på ett korrekt sätt? Enligt diverse hemsidor har jag fått en massa olika procentsatser som jag inte riktigt förstår mig på.

Redigerat:
Hemmakatten
Din fastighet (tomtmarken) är att klassas som en näringsfastighet och skall därför beskattas som en sådan och tas upp som inkomst av kapital i deklarationen. 90% av kapitalvinsten är skattepliktig, och på nettot av kapitalvinsten (=minus ev. kapitalförluster du har) så skall skatt om 30% betalas.

Dvs. Vi antar att du säljer din fastighet för 4.700.000. Minus Försäljningskostnader 121.000 och Inköpspris 230.000. Kvar 4.349.000. 90% av detta belopp blir 3.914.100 som skall tas upp under "Inkomst av kapital" i deklarationen nästa år. Skatten blir 30%, dvs. 1.174.230. (Om jag nu har räknat rätt i hastigheten)

Du kan läsa mer i broschyren nedan.

http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800014364/31310.pdf

Tackar så mycket för svaret!

Nu har jag också hunnit läsa på ytterligare inom området och har funderat lite över skillnaden mellan en privatbostadsfastighet eller en näringsfastighet. Tydligen skulle tomten klassas som en privatbostadsfastighet om jag någon gång under det gångna året planerat att bygga en privatbostad på tomten.

Hur menar skatteverket när de skriver att man måste komma med "konkret bevis över att man planerat att bebygga tomten?".

Under det förra året var jag i kontakt med flera byggfirmor och vi kom fram till flera byggofferter, räknas detta som att man "har haft som avsikt" att bebygga tomten?

Hemmakatten
Nej, det tror jag knappast. Du har ju haft tomten i många, många år. Skillnad vore om du köpt tomten för två år sedan, då hade man ju lättare kunnat tro att du haft för avsikt att bygga. Och ett bygglov från kommunen eller liknande behövs nog för att styrka eventuella byggavsikter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.