Byggahus.se

Re: Gör ni en bygganmälan?

1. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem
    Boverket säger följande:
    Byggherren ska göra en anmälan till byggnadsnämnden innan han börjar med vissa byggnads- eller ändringsarbeten. Detta ska ske minst tre veckor innan arbetena börjar. Till anmälan skall fogas en beskrivning av projekets art och omfattning. Nämnden får på detta sätt möjlighet att bl.a. ta ställning till om byggsamråd behövs och kan förbereda sin tillsyn av byggprojektet.

Jag gjorde en bygganmälan till mitt projekt. Blanketten är inte så märkvärdig att fylla i. Till den kan man vid behov bifoga t.ex. den tekniska beskrivningen resp. huvudritningen som man använde vid bygglovsansökan. Kolla med din byggnadsnämnd vad de vill ha in. Det varierar nämligen mellan de olika kommunerna.
    A & O vid kontakt med byggnadsnämnden/stadsarkitekten är att hålla sig på god fot med dessa ;). Det lönar sig i längden och man kan undslippa en massa byråkratijox.

2. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Vi gjorde bygganmälan samtidigt som vi skickade in bygglovet...

Men senare ombyggnationer?
    Inte troligt. Men vi ligger utanför plan, så de bryr sig inte så allvarligt.
    Inga grannar har vi heller...

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Det jag ser som ett problem är att hamna i ett läge där man avkrävs konstruktionsritningar på både det ena och det andra bara för att det råkar röra sig om en lite bärande konstruktion. Jag skulle inte göra något annat än att rita i såfall. Dessutom tycker jag av princip att det är min ensak vad som händer innanför husets väggar....

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Kickade man halva boverket skulle man frigöra en del likvida medel till sjukhuset....

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

...kicka landstinget också så hade inte sjukvården gått på knäna ;).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.