Byggahus.se

Raychem CF BR100 golvvärme och vad det ska ge för temperatur?

1. NEO_AMiGA
    Medlem · stockholm · 101 inlägg

NEO_AMiGA

Medlem
    hej

Hjälper mor att felsöka lite i ett nybyggt smålandsvillan-hus. I badrummet sitter en Raychem CF BR100 panel kopplat till 2.5 meter slinga. Installationsprotokollet listar det som QuickNet 90W/m^2.

Problemet vi upplever är att det inte blir någon värme i golvet. Smålandsvillan har varit där och säger att det är ok men tyvärr var jag inte med då så vet inte hur de funktionstestade den. Vi har ställt om den till konstantvärme och det rimliga då kan jag tycka är att om den står på 28grader så ska plattorna kännas varma när man går på de. Samma om man sätter på Boozt-läget och 35 grader i 2 timmar. Som det är nu känns ingen skillnad och känns rumstempererat oavsett. Någon gång säger mor att hon upplevt golvet lite varmare.

Jag kan inget om golvvärme men känns som om detta inte funkar. Vet inte hur man tar det med smålandsvillan och vad man säger att de ska göra? Kan se ett testprotokoll som jag antar är från fabrik där de mätt slingan Kan inte se något efter att ytskikt gjorts dock.

Hur ska en sådan här golvvärme uppföra sig och vad kan man förvänta sig?

Tack på förhand

2. NEO_AMiGA
    Medlem · stockholm · 101 inlägg

NEO_AMiGA

Medlem
    Lyfter denna i hopp om att någon med kunskap sitter hemma i regnet på semestern och rullar tummarna. (y)

3. E
    Medlem · jämtland · 20 287 inlägg

elmont

Medlem
    Man får mäta slingans ström under drift för att se om och hur många Ampere den drar.
    En enkel operation för en elektriker som kan vara besvärlig för en lekman.
    Ligger slingan djup nere i spacklet kan det ta lång tid innan värmen känns på golvet.
    Styrs golvvärmen av en rumsgivare ( fel sätt) i stället för en golvgivare (rätt sätt) kan man få kalla golv som ibland blir varma. Med en golvgivare ställer man inte rummet temperatur direkt utan golvets temperatur som ska bli lagom varmt hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.