Byggahus.se

Råttproblem, rivit upp golv, lite blandade frågor om hur jag går till väga. Tips?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har fått ett jobbigt litet problem på sistone. Råttor i väggen på två ställen, troligen kommit in via trasigt avloppsrör som vi hittat efter filmning av avloppsrören. Nu har jag rivit upp golvet för att dels bila upp o laga trasigt rör men också för att få bort råttskit o sånt otrevligt som luktar...

Funderar lite nu på vad jag ska fylla på igen här? Som visat på bilden så var det uppfyllt med nån form av frigolitaktig stenkross (vad är det?) blandat med sågspån... Vad fyller man på med o isolerar med sen? Under är det betongplattan som syns på bilden som troligtvis är målad med asfalt... Den verkar ju hel o så, vilket är skönt o se. Då är det iaf inga råttor som kommer upp här. Hela huset är byggt uppe på ett berg på sprängsten 1947 så det finns gott om gångar o vrår för råttorna o komma in under huset skulle jag tro.

Någon som har en kvalificerad gissning på hur man drog sånna här avloppsledningar '47? Ligger dom i bottenplattan eller under? Långt under? Hur mkt måste man bila? Finns det risk att man träffar nån vattenledning i golvplattan? På ritningen jag bifogar ser det ju ut som att det är här vattnet kommer in i huset också. (Håller på i det rummet som avloppsstammen går ut ur huset). Gjuter man igen det med vanlig grovbetong?

Ska läsa på lite mer om golvläggning sen men antar att man bara kan lägga spånskivor rätt på reglarna efter att man isolerat med något, lägga ljuddämpande matta o sen klickgolv? Vill inte göra det mer avancerat än vad det behöver ;)

Har läst på lite i andra trådar om svarva pvc rör på gjutjärnsrör o det borde väl gå men det jag funderar lite på är, kan man byta avloppsrören fram till väggen tror ni och sedan när jag nästa gång renoverar vardagsrummet som ligger vägg i vägg, då ansluta i väggen från andra hållet jag river upp golvet i det nya rummet? Jag är ju inte speciellt sugen på att riva upp sovrumsgolvet två gånger :/

Hoppas på lite bra tips o ideer!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 2-3.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ritning bottenvåning.jpg

2. S
    Medlem Nivå 1
    Kan väl svara på endel frågor. Jag själv skulle nog lägga i vanlig isolering i golvet. Om plattan var struken med nån asfalt kommer det ju ingen fukt+ att betongen har torkat ur för längesen. Sen är det bara på med spånskiva. Använder du 22mm spån behöver du ej skarva på bjälkarna om de sitter på 60 cc. Du kan ju kolla över när ändå golvet är uppe ifall det lutar eller så. Då kan ni ju slå på nya bjälkat bredvid de gamla som är i rätt nivå.

Efter spånskivan är det bara lägga skummplast och parkett eller laminatgolv om det är de ni vill ha.

Angående materialet som låg i golvet vet jag inte vad det kan vara men man kunde använda allt möjligt konstigt material förr.

Grovbetongen går bra att använda.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!
    Nu ska jag ju bila upp en del av golvet igen, o sen gjuta in nya rör. Då kanske det inte är att föredra att lägga vanlig isolering (typ glasull tänker du?) om det kanske tränger upp fukt där? Alternativt att det jag gjuter igen ska torka ut?

4. S
    Medlem Nivå 1
    Det är nog så lite betong så det gör nog inget. Det viktiga med fukt är ju att den inte blir inplastad så den inte har nånstans att ta vägen.