Byggahus.se

Råttor i innerväggar

1. T
    Medlem · Uppsala · 339 inlägg

tronen

Medlem
    Medans vi bygger vårt nya hus bor vi i svärmors "lilla" bastuhus på 160 m2. Det är lite av ett fuskbygge, men gratis är gott medans vi bygger vårt nya hus.

När vintern kom så såg jag vid flertalet tillfällen råttor (ungefär 1-2dm långa) komma springandes längs väggen utomhus. Lite senare började jag höra knak i väggarna, som blev högre och högre. Nu är det ganske klart att vi har fått husdjur.

Dom har tagit sig in i innerväggar och i takfötter, dom knager så mycket så att det inte går att sova på övervåningen mer. Väntar på att dom ska gnaga sig in huset. Vi har en tre månaders bebis, och råttor kan vara ganska agressiva.

Hur kan man få bukt på detta problem? Råttfällor? Råttgift? Anticimex?

2. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 314 inlägg

MB77

Medlem
    Fällor är bättre i första hand, använder man gift kan de gå och "gömma" sig innan de dör, och då kan det lukta. Så satstsa på fällor först.

• Laddar…
  3. T

tronen

Medlem
    Utomhus eller i anslutning till väggarna?

• Laddar…
  4. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 314 inlägg

MB77

Medlem
    Både inne och ute, kolla även om det finns hål som de kan komma in i. Räcker med ett väldigt litet hål för att de ska komma igenom.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Stockholms län · 8 522 inlägg

Avemo

Medlem
    För min del har det varit möss och inte råttor, men det är nog samma metod som gäller. I grunden kan man ställa fällor och även på vinden. Står de utomhus finns det risk att man fångar oönskade djur också som till exempel småfåglar. Det finns akustiska råttskrämmare som man kan prova också. Dessa är inte helt pålitliga och trots utsago inte helt ohörbara för mänskliga öron, men det kan vara värt ett försök.

6. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Katt?

7. T

tronen

Medlem
    Men katten kanske släpar in råttorna!?

8. T
    Medlem · Västra götaland · 134 inlägg

Tommyboy

Medlem
    Jag ställde mina fällor utomhus i anslutning till fasaden och efter det så har jag inte haft en mus på kattvinden, däremot tar jag ca 10-20 på hösten varje år i dessa 2 fällor

9. M
    Husägare · Östergötland · 2 305 inlägg

Micro

Husägare
    Släpar den in bytet så vet man ju att det är en mindre att jaga ialla fall..:p

10. T

tronen

Medlem
    Jag ska börja med detta...

11. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 011 inlägg

prototypen

Medlem
    Ställ fällan gärna lite skyddat, möss och råttor har torgskräck, ugglan är farlig.
    kolla ofta och ställ ut många fällor.
    Supercat rekommenderas, tar många och lätt att tömma. Tar betet slut fyll på med nougat.
    Supercat finns på granngården iaf Umeå.

Protte

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Dalarna · 2 836 inlägg

Troberg

Medlem
    Vilda råttor är skygga, så du behöver inte vara rädd för att de ska vara aggressiva.

Köp Granngårdens burfällor, de är bra. Beta med majs eller korv eller liknande och lägg en handduk över.

När du fångat en, bara släpp ut den en bra bit från huset så kommer den inte tillbaka (speciellt inte om du släpper den där den har bra förutsättningar, tex en rishög, speciellt om du dumpar lite käk också där), och sedan skölj av fällan noga (annars lär du inte fånga fler i den). Ha gärna två fällor och alternera mellan, så att lukten hnner gå ur dem.

13. Fredrik-i-skogen
    Medlem · Östergötland · 65 inlägg

Fredrik-i-skogen

Medlem
    När en släkting till mig hade problem med råttor i garaget gjorde han så, men av någon anledning tyckte han sig känna igen dem efter att han åkt och dumpat dem en bra bit bort. (Hur man nu känner igen en råtta...) Så han färgmärkte dem lite och tro fan att det var samma råttor som kom tillbaka... Då blev det sjön för dem, turligt nog har de inte gälar.

Så tänk på att de kan hitta tillbaka lååånga sträckor. Nu ska jag vara lite dålig och inte berätta hur långt "långt" är, men jag minns tyvärr inte. Känner jag min släkting rätt så borde det vara någonstans kring 5-15km, med brasklappen att jag inte har en aning om ifall det är rimligt, det här var väl ändå 10 år sedan...

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Dalarna · 2 836 inlägg

Troberg

Medlem
    Gå 3-500 meter bort, släpp dem där de har bra möjligheter att bygga bo, och lämna lite käk där. Då blir de kvar där tillräckligt länge för att bosätta sig, istället för att vandra tillbaka.

15. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Katten är ett husdjur och inget man skaffar endast för att slippa möss eller råttor. Skaffar man katt ska det vara för att man vill ha ett husdjur och man ska ha tid och möjlighet att ta hand om sin familjemedlem.

Har man problem med skadedjur bör man i första hand kolla vad som täcks av försäkringen där fastigheten är försäkrad. Har man försäkring ingår oftast skadedjurssanering utan extra kostnad, det vill säga att man behöver inte betala någon självrisk för att exempelvis Anticimex kommer ut.

Ställer man ut fångstfällor ska man komma ihåg att man måste vittja dem morgon och kväll.

Från Naturvårdsverket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.